سیاسی

بورل: دولت بایدن دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت که دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

میدل ایست نیوز: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به شرایط بین المللی پس از جنگ اوکراین و ضرورت تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت: احیای برجام در شرایط کنونی می‌تواند دستاورد امنیتی بسیار مهمی در نظام بین الملل تلقی شود.

بورل با اشاره به گفت وگوی خود با مقامات آمریکایی پیش از سفر به تهران اظهار کرد: دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

وی با انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ که با خروج یکجانبه از برجام این توافق بین المللی را تا مرز نابودی پیش برد، اظهار کرد: برای دستیابی به توافقی خوب همه طرف ها باید نگاهی رو به آینده داشته باشند.

وی افزود: من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات در تلاش هستم که دیدگاه‌های طرفین را متناسب با مقدورات سیاسی و فنی برای شکل گیری توافق به یکدیگر نزدیک کنم.

شمخانی: ایران به‌دنبال توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این دیدار گفت که بدعهدی امریکا و خروج غیر قانونی از برجام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکا شد.

شمخانی تاکید کرد: ما ضمن آنکه به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران “بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران” عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته‌ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه گرایی امریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت.

شمخانی رفع تحریم‌های غیر قانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی امریکا و اروپا تامین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب (جمعه) در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

 

منبع
خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا