خبر اولسیاسی

وزیر خارجه اردن: پیمان عربی ـ اسرائیلی در برابر ایران به ما پیشنهاد نشده است

وزیر خارجه اردن تأکید کرد که کشورش در جریان تشکیل پیمانی امنیتی با حضور اسرائیل علیه ایران نیست و چنین چیزی در دستور کار دیدار بایدن با سران کشورهای منطقه قرار ندارد.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه اردن تأکید کرد که کشورش در جریان تشکیل پیمانی امنیتی با حضور اسرائیل علیه ایران نیست و چنین چیزی در دستور کار دیدار بایدن با سران کشورهای منطقه قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری اردنی عمون، «ایمن الصفدی»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن، در گفت وگو با نشریه لبنانی «النهار» گفت که اردن همواره بر ضرورت تلاش برای کمک به لبنان تأکید کرده اما هر کمکی باید از خود لبنان شروع شود و گام نخست آن است که لبنانی‌ها بتوانند اختلافات سیاسی داخلی را پشت سر بگذارند و به ثبات سیاسی برسند.

او درباره نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب روز گذشته در بیروت برگزار شد گفت که در این نشست بحث‌های بسیاری درباره مسئله مبنایی جهان عرب یعنی مسئله فلسطین مطرح شد و افزود که در نشست‌های مقامات عربی اختلافی بر سر اولویت‌ها نیست.

الصفدی در پاسخ به این سؤال که آیا سوریه در نشست آتی سران اتحادیه عرب حضور خواهد داشت یا نه، گفت که نمی‌تواند به این پرسش پاسخ بدهد هرچند تأکید کرد که همه در پی حل بحران سوریه هستند.

وزیر خارجه اردن درباره جنجال بر سر موضوع «ناتوی خاورمیانه» که در مصاحبه پادشاه اردن با رسانه امریکایی مطرح شد، گفت که پادشاه اردن این مسئله را در پاسخ به سؤال خبرنگار مطرح کرد و منظور امتداد ناتو در منطقه نبود بلکه الگوگیری از آن برای یک همکاری منطقه‌ای در برابر چالش‌های مشترک اعم از تروریسم و امنیت اقتصادی و اجتماعی بود.

او گفت که اردن در جریان آنچه در رسانه‌ها درباره تشکیل نظام دفاعی یا امنیتی منطقه‌ای با حضور اسرائیل مطرح شده، نیست.

وی تأکید کرد که پیشنهاد اردن ایجاد سازوکاری برای همکاری کشورهای عربی در برابر چالش‌هاست.

وزیر خارجه اردن همچنین گفت که آنچه درباره شکل‌گیری پیمان اسرائیلی ـ عربی در برابر ایران در رسانه‌ها مطرح شده نیز با اردن در میان گذاشته نشده و اردن هرگز بخشی از چنین پیمانی نخواهد بود و چنین درخواستی هم از اردن نشده و در دستور کار نشست آتی سران 9 کشور عربی با رئیس جمهور امریکا نیز قرار ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا