خبر اولسیاسی

واکنش سران سیاسی عراق به حمله مرگبار ترکیه به استان دهوک: دولت قاطعانه برخورد کند

حمله مرگبار ترکیه به استان دهوک عراق با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی کشور مواجه شده و خواستار برخورد قاطع دولت با این حمله شدند.

میدل ایست نیوز: حمله مرگبار ترکیه به استان دهوک عراق با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی کشور مواجه شده است.

در این راستا، برهم صالح رئیس جمهوری و نخست وزیر و رئیس مجلس و وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه هایی این حادثه را به شدت محکوم و بر پیگیری آن در محافل بین المللی تأکید کرده‌اند.

در عرصه سیاسی، ائتلاف نصر وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حادثه از دولت عراق خواست که طی شکوائیه ای رسمی جامعه بین المللی را متوجه مسئولیتش در قبال نقض حاکمیت ارضی عراق توسط ترکیه سازد و از نیروهای سیاسی عراق خواست که موضعی یکپارچه در این باره بگیرد.

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه تأکید کرد که این اقدامات نقض صریح حاکمیت ارضی عراق است و لازم است که دولت ضمن اقدام قاطع با استفاده از روش دیپلماتیک مانع تکرار این حوادث شود.

مقتدی صدر نیز در بیانیه‌ای ضمن وقیحانه خواندن این حمله و انتقاد از «موضع ضعیف وزارت خارجه» پیشنهاد کرد که دولت سطح نمایندگی ترکیه در عراق را پایین بیاورد و مرزهای زمینی و هوایی میان عراق و ترکیه را ببندد و فورا از ترکیه به سازمان ملل شکایت کند.

او همچنین خواستار الغای توافق امنیتی با ترکیه تا زمان دریافت تعهد از این کشور به خودداری از حمله به عراق بدون هماهنگی بغداد تأکید کرد.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه تأکید کرد که در برابر این اقدام خصمانه و توسعه‌طلبانه ترکیه نباید به محکوم کردن بسنده کرد و بلکه باید موضعی ملی برای حمایت از خاک کشور و شهروندان گرفت و مرزها با ترکیه را فورا بست و فعالیت شرکت‌های ترکیه‌ای را متوقف کرد.

این بیانیه افزوده که هرگونه کوتاهی دولت درحفاظت از جان شهروندان در حکم مشارکت در اقدام خصمانه است و هر کس دربرابر این جنایت سکوت کند شرکت قاتلان است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا