اقتصادیخبر اولسیاسی

شکایت مسرور بارزانی از بغداد در نامه به بایدن پیش از نشست جده + محتوای نامه

پایگاه خبری «رووداو» محتوای نامه رئیس دولت ایالتی کردستان به رئیس جمهوری امریکا در آستانه سفر اخیر وی به منطقه را فاش کرد.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «رووداو» محتوای نامه رئیس دولت ایالتی کردستان به رئیس جمهوری امریکا در آستانه سفر اخیر وی به منطقه را فاش کرد.

بر اساس این گزارش، «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، اندکی پیش از سفر «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، به منطقه و نشست مشترک وی با سران کشورهای عربی در جده، نامه‌ای خطاب به وی ارسال کرده بود.

بر اساس این گزارش، بارزانی در این نامه از «فشارهای سیاسی بغداد بر اقلیم کردستان» و آنچه «نادیده گرفتن حقوق اقلیم در پرونده نفت و گاز» خوانده به بایدن شکایت کرده بود.

وی در نامه خود به صورت تفصیلی مستندات قانونی اقلیم کردستان در استفاده از منابع نفتی و گازی اقلیم را بیان کرده و گفته بود که به موجب توافقات پیشین بغداد موظف به پرداخت ماهانه یک میلیارد دلار به اقلیم کردستان در ازای پایبندی اقلیم به تعهداتش در پرونده نفت بود.

بر اساس این گزارش، جو بایدن در این نامه را مطالعه کرده و به درخواست بارزانی در نامه عمل کرده و در دیدارش با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، این موضوع را مطرح کرده و در بیانیه رسمی صادره از این دیدار نیز بر ضرورت حل و فصل اختلافات بغداد و اقلیم تأکید کرده است.

این پایگاه خبری همچنین تأکید کرده که مسرور بارزانی در این مدت دیدارهای متعددی با سفرای امریکا و انگلستان داشته تا میان بغداد و اربیل وساطت کنند و موضوع به صورت یکسره به دولت مرکزی عراق موکول نشود.

این گزارش افزوده که در پی این مذاکرات، دولت عراق پیشنهادی در 3 بند به اقلیم کردستان پیشنهاد کرده که اقلیم آن را با برخی تعدیلات پذیرفته است.

بر اساس این گزارش، پیشنهادهای بغداد شامل تشکیل شرکت ملی نفت با حضور مقامات بغداد و اربیل در جایگاه هیئت مدیره آن، گشودن یک حساب بانکی مشترک در خارج، و بازنگری در همه قراردادهای نفتی و گازی اقلیم کردستان می‌شود.

در ماه دسامبر گذشته دادگاه فدرال عراق طی حکمی قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را غیر قانونی اعلام و تأکید کرد که اقلیم کردستان موظف است که همه قراردادها و درآمدهای نفتی و گازی خود را در اختیار وزارت نفت دولت مرکزی عراق قرار دهد.

روز گذشته مسرور بارزانی در سفر به بغداد با نخست وزیر و رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضائی عراق دیدار کرد.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا