اجتماعیاقتصادیخبر اول

جنجال بر سر توافق استثنایی بغداد و بیروت درباره سفر شهروندان لبنانی به عراق

اعلام توافقی نامعمول میان عراق و لبنان درباره سفر شهروندان لبنانی به اماکن زیارتی عراق با تمدید دستی اعتبار گذرنامه، بحث‌های بسیاری را در لبنان در پی داشته است.

میدل ایست نیوز: اعلام توافقی استثنایی میان عراق و لبنان درباره سفر شهروندان لبنانی به اماکن زیارتی عراق با تمدید دستی اعتبار گذرنامه، بحث‌های بسیاری را در لبنان در پی داشته است.

به گزارش «الحره» پیش از این، اداره امنیت عمومی لبنان اعلام کرد که در سفر «عباس ابراهیم»، رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان، به عراق و مذاکراتش با مقامات ارشد عراقی، بغداد موافقت کرده که شهروندان لبنانی که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده با «تمدید دستی اعتبار گذرنامه» به «زیارت اماکن مقدس» در عراق بروند.

همزمان خبرگزاری رسمی لبنان به نقل از یک مقام در اداره امنیت عمومی لبنان تأکید کرد که عباس ابراهیم موافقت لازم برای این موضوع را از «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، دریافت کرده است.

این مقام لبنانی درباره جزئیات تصمیم گفته که شهروندان لبنانی‌ای که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده می‌توانند با «تمدید دستی اعتبار گذرنامه» فقط برای یک بار و فقط به عتبات مقدسه در عراق سفر کنند و حق استفاده از این گذرنامه برای سفر به دیگر کشورها را ندارند.

این در حالی است که لبنان از حدود 2 سال پیش به علت مشکلات اقتصادی امکان صدور گذرنامه‌های جدید برای شهروندان را ندارد. پیش از این، سازمان امنیت عمومی لبنان از سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ICAO) خواسته بود که امکان صدور مجوز مسافرت شهروندان لبنانی با تمدید دستی اعتبار گذرنامه را بررسی کند، اما این سازمان با این درخواست موافقت نکرده و آن را خلاف ضوابط بین‌المللی دانسته بود.

اعلام این توافق واکنش های گسترده‌ای را در میان شهروندان لبنانی در پی داشت، چون طبعا کسانی که از این امتیاز استفاده می‌کنند شیعیان هستند و مسائل طایفه‌ای در لبنان از حساسیت بسیار برخوردار است.

در پی این واکنش‌ها، سازمان امنیت عمومی لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از مذاکره با مقامات عراقی تأکید می کند این توافق شامل همه کسانی می‌شود که بخواهند به عراق سفر کنند و انحصار زیارت عتبات از آن برداشته شد.

این سازمان در بیانیه دوم خود تأکید کرد که هر شهروند لبنانی که به هر منظوری اعم از کار یا بازرگانی یا زیارت یا سیاحت بخواهد به عراق برود می‌تواند در صورت تمدید دستی گذرنامه‌اش با امضا و مُهر سازمان امنیت عمومی لبنان این سفر را انجام دهد و این وضعیت ادامه خواهد داشت تا زمانی که امکان صدور گذرنامه فراهم شود.

سازمان امنیت عمومی لبنان در بیانیه خود از کسانی که «طبق معمول مسئله را در چارچوب تنگ مسائل طایفه‌ای نگاه کردند» نیز انتقاد کرد.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا