اجتماعیخبر اول

مشکلاتی فراتر از کمبود دارو و تجهیزات؛ خشونت گریبانگیر پزشکان عراقی

خشونت بیماران و همراهان بیمار با پزشکان عراقی، آنها را به فکر مهاجرت انداخته است و موجب شده از انجام عمل های جراحی پیچیده خودداری کنند.

میدل ایست نیوز: پزشکان عراقی با مشکلاتی فراتر از کمبود دارو و تجهیزات و احیانا تخت بیمارستان مواجه هستند.

به گزارش الحرة، بنابر تحقیقاتی که از سوی روزنامه گاردین بریتانیا انجام شده، تنها در بغداد 87 درصد از پزشکان مورد خشونت در کار قرار گرفته اند، خشونتی که به واسطه حوادثی اکثر همراه با سلاح متوجه آنها بوده و اکثرا به دست نزدیکان بیمار رخ داده است.

مریم علی، یکی از پزشکان عراقی است که در رابطه با تجربه خود برای روزنامه گاردین سخن گفته است.

وی اشاره کرد که وارد اتاق جراحی مغز و اعصاب شده بود که مردی او را بر زمین انداخت و چاقویی در پشت او فرو برد.

نگهبانان و مسئولان امنیتی بیمارستان، آن مرد را بازداشت کردند و دوربین های مداربسته نیز این صحنه را ضبط کرده بود.

این پزشک عراقی درباره این تجربه گفت که گمان می کرد خواهد مرد و در حالت شوک به سر می برد. او همچنین گفت آن روزی که پزشک شده است را لعنت کرد.

فرد حمله کننده دستگیر و زندانی شد اما این پزشک عراقی از آن زمان همانند بسیاری از پزشکان عراقی به فکر مهاجرت است.

گاردین در تحقیقات جدیدی به این نتیجه رسیده است که 87 درصد از پزشکان در بغداد طی 6 ماه گذشته، هدف خشونت قرار گرفته اند.

این روزنامه بریتانیایی نوشت که اکثر پزشکان گفته اند خشونت از زمان آغاز ویروس کرونا بیشتر شده و سه چهارم حملات توسط بیماران و خانواده های آنها انجام می شود.

در عراق، دوستان و خانواده بیمار برای همراهی او در بیمارستان حاضر می شوند و گاهی تعداد آنها به  نفر می رسد و هنگامی که پزشک نمی تواند بیمار را درمان کند، ممکن است همراهان گمان کنند پزشک اشتباه کرده است و در این صورت خشونت رخ می دهد.

ریاض لفته، استاد همه گیر شناسی در دانشگاه مستنصریه بغداد گفت که هنگامی که بیماران به بیمارستان مراجعه می کنند و نگران و آشفته هستند، پزشکان با سختی در تعامل با آنها مواجه هستند، بیماران عصبانی می شوند و به پزشکان حمله می کنند.

وی اشاره کرد که مردم نگران و مسلح هستند و مشکلاتی در سیستم مراقبت های بهداشتی کشور وجود دارد که همه این عوامل به افزایش خشونت در کشور کمک می کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد که عشائر گاها از پزشکان باج خواهی می کنند و آنها را تهدید می کنند که باید مبالغی نزدیک به صد یا 200 هزار دلار امریکا به دلیل اشتباهات واقعی یا ساختگی پرداخت کنند.

عثمان قتیبه، جراح قلب به گاردین گفت که این مشکلات موجب شده است پزشکان گاها اقدامات نمایشی و بی فایده برای کسب رضایت همراهان بیمار انجام دهند.

وی افزود که هنگامی که پزشک می بیند بیماری درگذشته و همراهان او در کنارش ایستاده اند و اگر بگوید بیمار فوت کرده، او را خواهند کشت، به عنوان مثال بارها از شوک الکتریکی استفاده می کند با اینکه می داند این اقدام نادرست است و اقدامات پیشگیرانه ای اتخاذ می کند همانند اینکه نیروهای امنیت بیمارستان را در صورت درگذشت یک بیمار فرا می خوانند.

خشونت پزشک ها را وادار به مهاجرت کرده است. در پژوهشی که در سال 2017 انجام شده است، 77 درصد از پزشکان مبتدی به مهاجرت فکر می کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق در سال 2019 اعلام کرد که 20 هزار نفر مهاجرت کرده اند و دلیل اصلی آن مهاجرت بوده است.

مجازات ها و تهدیدهای قبیله ای، موجب شده پزشکان عملیات جراحی پیچیده انجام نمی دهند و فارغ التحصیلان جدید رشته پزشکی نیز از مسئولیت های با خطر بالا همانند جراحی مغز خودداری کنند.

دولت عراق در سال 2010 سعی کرد این مشکل را با تصویب قانون حمایت از پزشکان حل کند اما این راه حل منجر به تنش بیشتر در جامعه می شود.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا