خبر اولسیاسی

500 خانوار عراقی تا پایان سال جاری از اردوگاه الهول خارج می شوند

وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق اعلام کرد که تا پایان سال جاری 500 خانوار عراقی ساکن اردوگاه الهول در سوریه به عراق بازگردانده خواهند شد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق اعلام کرد که تا پایان سال جاری 500 خانوار عراقی ساکن اردوگاه الهول در سوریه به عراق بازگردانده خواهند شد.

«علی عباس جهانگیر»، سخنگوی وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق، به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که قرار بود امسال 500 خانوار عراقی ساکن اردوگاه الهول با همکاری دفتر مشاور امنیت ملی عراق و دستگاه‌های امنیتی به کشور بازگردانده شوند.

وی افزود که گروه نخست آوارگان ساکن اردوگاه الهول که تعدادشان 153 خانوار است در حال انتقال به عراق هستند و در مرحله دوم نیز 150 خانوار که اکثرشان افراد سالخورده و بیمار هستند به همراهی یک تیم پزشکی به اردوگاه جدعه منتقل خواهند شد.

جهانگیر افزود که مابقی 500 خانوار نیز تا پایان سال جاری به اردوگاه جدعه در غرب استان نینوای عراق منتقل می‌شوند تا پس از طی دوره‌های بازپروری و بررسی‌های لازم امنیتی به سکونتگاه‌های اصلی خود برگردند.

وی گفت که اکثر این آوارگان اهال استان‌های انبار و صلاح‌الدین و نینوا هستند.

روز گذشته یک مقام کرد در اردوگاه الهول که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است خبر داد که از اول ماه جاری شماری از کارکنان و مقامات وزارت امور پناهندگان و آوارگان عراق در اردوگاه الهول مستقر شده اند و دفتری تأسیس کرده‌اند تا فهرست آوارگان عراقی را که داوطلب بازگشت به عراق هستند تهیه کند.

این منبع تأکید کرده که در مرحله تازه قرار است 100 خانوار شامل حدود 500 نفر از اردوگاه الهول به اردوگاه جدعه در استان نینوا منتقل شوند تا پس از بازپروری به سکونتگاه‌های اصلی خود بازگردند.

این چهارمین گروه از ساکنان عراقی اردوگاه الهول خواهد بود که دولت عراق آنان را به کشور بازمی‌گرداند. اولین بار در 10 مارس گذشته 120 خانوار عراقی و در ماه فوریه نیز 114 خانوار و نیز در ماه سپتامبر سال گذشته برای اولین بار 95 خانوار به عراق بازگشت.

اردوگاه الهول در خاک سوریه و در چند کیلومتری مرز عراق است که در آن 56 هزار آواره به سر می‌برند که بسیاری از آنها خانواده‌های تروریست‌های داعش یا افرادی هستند که با داعش همکاری کرده بودند. شمار شهروندان عراقی ساکن این اردوگاه حدود 29 هزار تن برآورد می‌شود.

بسیاری از این افراد فاقد اوراق هویتی هستند و همین تعیین هویت آنها و اثبات عراقی بودنشان را دشوار می‌کند. ضمن اینکه بسیاری از آنها نگران محاکمه یا برخوردهای انتقامی در عراق هستند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا