اجتماعیاقتصادیخبر اولدیدگاهمقالات

چالش عراق در حفظ درختان نخل

تعداد درختان نخل در استان بصره عراق پیش از جنگ ایران و عراق، شش میلیون نفر بوده است و اکنون تعداد آنها بیش از سه میلیون نفر نیست.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، در اطراف بیابان در مرکز عراق، هزاران درخت نخل کوچک ردیف شده اند و این کار با هدفی که اهمیت بسیاری پیدا کرده انجام شده و آن حفظ این درخت است که نمادی ملی به شمار می رود و توسعه کاشت آن که به قرن ها پیش باز می گردد و گاهی در برخی زمان ها مورد تهدید قرار گرفته است.

با وجود بزرگی پروژه ای که تولیت حرم امام حسین (ع)، موسسه مذهبی مهم شهر کربلا مدیریت و تامین مالی آن را به عهده دارد، همچنان کشور عراق که در گذشته دارای 30 میلیون نفر درخت نخل بود و بیش از 600 نوع خرما تولید می کرد با چالش بزرگی مواجه است.

درگیری های دائم و گسترده در عراق، به ویژه جنگ ایران و عراق (1980-1988) بزرگترین تهدید برای نخل ها بوده است، ولی چالش های زیست محیطی و نیاز به جهش کیفی در این بخش در زمان حاضر ضروری به نظر می رسد.

اطراف شهر کربلا، درختان نخل کوچکی را می توان مشاهده کرد که در فواصل منظمی در کنار یکدیگر کاشته شده اند، در زمین های جداگانه ای که با حوض هایی از آب درخشان در زیر نور خورشید آبیاری می شوند و با وجودی که این درختان جوان هستند، ولی شاخه های آنها پر از میوه های سبز خرما است.

«محمد علاء ابوالمعالی»، مدیر بازاریابی مزرعه نخل فدک گفت: نخل خرما نماد و افتخار عراق است به همین دلیل این پروژه در سال 2016 با هدف بازگرداندن کاشت درخت نخل به آنچه پیش از این بوده است، آغاز شد.

وی در ادامه افزود که این مزرعه نخل که او آن را اداره می کند دارای بیش از90 نوع از باکیفیت ترین انواع نخل و خرمای عراقی و عربی از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای مغرب عربی است و انواع عراقی جمع آوری شده از نوع خوب و کمیاب هستند.

ابوالمعالی همچنین گفت که از میان 30 هزار درخت نخل که کاشته شده است، 6 هزار عدد شروع به ثمردهی کرده است و انتظار می رود که میزان تولید در این فصل به بیش از 60 تن برسد.

آبیاری این درختان با روش آبیاری قطره ای و یکی از شاخه های رودخانه فرات و 10 حلقه چاه انجام می شود، برخلاف روش آبیاری سنتی که مستلزم غرقاب شدن خاک است، زیرا کشور عراق با موجی از بیابان زایی و خشکسالی رو به رو است.

برعکس در استان بصره که هم مرز با ایران است و در جنوبی ترین بخش عراق واقع شده است، در امتداد ده ها کیلومتر، تنه های بریده درختانی که در گذشته نخل های زنده ای بوده است و شاخه های خشک درختان که بر زمین افتاده به چشم می خورد.

نکته قابل توجه این است که این منطقه در کرانه های شط العرب قرار گرفته است، جایی که رودخانه دجله و فرات به هم می رسند.

در زمان جنگ ایران و عراق، بغداد برای ممانعت از نفوذ دشمن، درختان خرما را در مناطق وسیعی قطع کرد.

کانال ‌های آبیاری بی استفاده شدند و به همین دلیل گاهی به وسیله تنه درختان قطع شده جلوی جریان آنها گرفته شد.

«علاء البدران»، مهندس کشاورزی، این صحنه را اینگونه توصیف می کند: مقبره ای از درختان نخل که تعداد آنها پیش از جنگ، شش میلیون نفر بوده است و اکنون تعداد آنها بیش از سه میلیون نفر نیست.

البدران در ادامه به چالشی دیگر اشاره می کند و آن بالارفتن میزان نمک در آب شط العرب است.

به اعتقاد «احمد العواد»، شهروند عراقی، راه حل این مشکل، ایجاد سیستم های تقطیر و نمک زدایی آب است که می تواند خیلی پرهزینه باشد.

«هادی الیاسری»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت: در طول ده سال اخیر از 11 میلیون درخت نخل شروع کردیم و به 17 میلیون درخت رسیدیم.

وی در ادامه از برنامه هدفمند وزارت کشاورزی برای تشویق به کاشت درخت نخل سخن گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا