خبر اولدیدگاهمقالات

در آستانه زمستان سرد؛ قطر چه نقشی در تامین انرژی اروپا دارد؟

قطر که بزرگترین صادرکننده گاز مایع محسوب می شود، در صورت کسب مشوق و ضمانت از سوی اروپا برای سرمایه گذاری و تاسیس زیرساخت های لازم برای صادرات گاز می تواند گاز خود را جایگزین گاز روسیه کند.

میدل ایست نیوز: اروپایی ها همچنان بر نقش اساسی قطر در تامین نیازهای انرژی در سایه بحران انرژی که پس از جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمده، تاکید می کنند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، چهارشنبه 7 سپتامبر در دوحه و در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت که این کشور نقش مهمی در بازار انرژی ایفا می کند و روس ها شریک غیرقابل اعتمادی هستند.

میشل پیشتر طی سفری رسمی برای بررسی شماری از مسائل و در راس آن بحران جهانی انرژی وارد قطر شده و با امیر این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.

میشل پس از آن به قطر سفر کرد که روسیه اعلام کرده بود صادرات گاز به اروپا از طریق خط نوردستریم 1 به دلیل نقص در خط لوله، متوقف شده است.

تکیه اروپا به قطر

از لحظه نخست جنگ روسیه و اوکراین، اروپایی ها برای جبران کمبود احتمالی گاز به قطر روی آوردند، اما قطر تاکید کرد که به تنهایی قادر به تامین گاز اروپا نیست.

با تشدید تحریم های کشورهای غربی علیه مسکو، روسیه از گاز به عنوان عامل فشار استفاده کرد و قیمت آن را به سطح بی سابقه ای که به 10 برابر بیشتر از سال گذشته می رسید، افزایش داد.

قطر در کنار امریکا، بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان محسوب می شود و تضمین هایی به اروپا مبنی بر تامین نیازهای اروپا به گاز طبیعی مایع داده است حتی اگر مشتریان دیگر قیمت های بیشتری را دهند.

با این وجود، مقامات قطری بارها تاکید کرده اند که نخواهند توانست به تنهایی گاز اروپا را تامین کنند و گفته اند که این مساله به همبستگی بین کشورهای تولیدکننده نیاز دارد.

پیش از این سعد الکعبی در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفته بود که قطر در کنار اروپا خواهد ماند و به صادرات گاز طبیعی به اروپا ادامه خواهد داد حتی اگر مشتریان دیگر بخواهند مبالغ بیشتری دهند.

قطر به برخی کشورهای اروپایی گاز طبیعی مایع صادر می کند اما به موجب قراردادهای امضا شده حق دارد در صورتی که کشورهای دیگر مبالغ بیشتری پرداخت کنند، گاز را به مشتریان دیگر به فروش برساند.

اما الکعبی تاکید کرد که حتی اگر کشورهای دیگر مبالغ بیشتری پیشنهاد دهند، قطر به عنوان نوعی همبستگی، به صادرات گاز به اروپا ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا امیدوار است مصرف گاز طبیعی روسیه را در سال جاری کاهش دهد و برای بی نیاز شدن از بزرگترین صادرکننده انرژی به دلیل جنگ اوکراین آماده شود.

قطر با اعمال تحریم بر بخش نفت و گاز روسیه مخالفت کرده و الکعبی گفته است که انرژی باید از سیاست به دور باشد.

وزیر انرژی قطر همچنین تاکید کرد که توقف صادرات گاز روسیه به اروپا عملا غیر ممکن است و گفت که کشورش، طرف هیچ یک از طرف ها در این جنگ نخواهد بود.

در حال حاضر حدود 80 درصد از گاز قطر به کشورهای شرق صادر می شود و تنها 20 درصد آن به غرب صادر می شود. قطر امیدوار است که تا سال 2028، به طور مساوی به کشورهای شرق و غرب گاز صادر کند.

آلمان و قطر در نیمه ماه مارس 2022 بر سر شراکت بلندمدت در حوزه انرژی توافق کردند اما به گفته الکعبی دو کشور هنوز توافقنامه ای امضا نکردند.

تشدید تنش از سوی روسیه

اوایل سپتامبر 2022، روسیه صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نوردستریم 1 را به صورت کامل متوقف کرد.

بنابر آمار سازمان بین المللی انرژی، روسیه در سال 2021، 30 الی 40 درصد گاز طبیعی اروپا یعنی حدود 158 میلیارد متر مکعب گاز و 25 درصد از نفت غرب را تامین کرد.

یک روز پس از توقف صادرات گاز از روسیه به اروپا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت که ثبات بازار انرژی در جهان برای دوحه مهم است و تاکید کرد که قطر سرمایه گذاری ها در حوزه گاز طبیعی را گسترش خواهد داد.

طی سال جاری، شرکت انرژی قطر، 5 توافقنامه شراکت با شرکت های امریکایی، بریتانیایی، فرانسوی و ایتالیایی برای توسعه میدان گازی خود امضا کرد تا ظرفیت تولید گاز طبیعی را از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن در سال با آغاز 2027 افزایش دهد.

نیاز قطر به مشوق و تضمین غرب

فراس السالم، کارشناس امور نفت گفت که بسیاری از موانع لجستیکی و مالی در تلاش برای جایگزینی گاز روسیه با قطر در کوتاه مدت است و این رویداد زمانی رخ خواهد داد که اروپایی ها، مشوق و ضمانت ارائه دهد.

وی در گفت وگویی با الخلیج آنلاین، گفت که قطر پروژه ای بلندپروازانه برای توسعه میدان گازی دارد و اتحادیه اروپا به دنبال دریافت میزان خوبی از این گاز در آینده است و این مساله به زیرساخت های عظیم نیاز دارد.

السالم تصریح کرد که گاز روسیه به صورت مستقیم از طریق خط لوله به اروپا صادر می شود در حالی که صادرات گاز قطر به اروپا باید به صورت مایع باشد و به زیرساخت به صورت ایستگاه های مایع سازی و بنادر نیاز دارد.

این کارشناس نفتی گفت که این زیرساخت ها بسیار هزینه بردار است و به برنامه ریزی مهندسی دقیقی برای اجرای آن نیاز دارد علاوه بر اینکه زمان برای تکمیل این پروژه های سنگین کافی نیست.

السالم معتقد است که بودجه اروپا که در جنگ روسیه و اوکراین به شدت آسیب دیده، نمی تواند زیرساخت های لازم برای پذیرش گاز قطر را در آینده قابل پیش بینی تامین کند علاوه بر اینکه هزینه بارگیری گاز مایع بیشتر از خطوط گاز طبیعی است.

وی افزود که قطر با وجود صادرات گسترده ای که در سطح جهان دارد با موانع فنی مواجه است که می تواند گاز به اروپا صادر کند.

السالم در پایان اظهار داشت که تنها راه جایگزینی گاز روسیه با گاز قطر، ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک از سوی دوحه یا کشورهای عضو شورای همکاری برای سرمایه گذاری در زیرساخت های تاسیسات واردات گاز و نفت از طریق قراردادهای اجاره و سرمایه گذاری بلندمدت با معافیت های مالیاتی است.

وی تصریح کرد که معافیت های این چنینی قطر و سایر کشورهای عضو شورای همکاری را تشویق می کند که در آنچه اروپا اکنون به آن نیاز دارد، سرمایه گذاری کنند زیرا کارخانه های بزرگ اروپا اکنون از کمبود گاز رنج می برند.

تا زمانی که بحران انرژی حل نشود، صادرات این کارخانه ها در سطح گسترده ای کاهش خواهد یافت و این به معنای افزایش خسارت آنهاست و این مساله تا زمانی که راه حلی ریشه ای و پایدار نداشته باشد، قابل پیشگیری نیست.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا