خبر اولسیاسی

توافق سیاسی اربیل و بغداد برای تصویب سه قانون مهم طی 6 ماه

سخنگوی دولت اقلیم کردستان گفت که بنابر توافق صورت گرفته بین فراکسیون های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق، سه قانون مهم از جمله قانون نفت و گاز باید طی 6 ماه تصویب شود.

میدل ایست نیوز: جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که توافق بین فراکسیون های سیاسی عراقی که منجر به تشکیل دولت فدرال کنونی به نخست وزیری محمد شیاع السودانی شد، تصویب سه قانون مهم از جمله بارزترین آنها قانون نفت و گاز طی مدت حداکثر 6 ماه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شفق نیوز، عادل در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که دولت اقلیم کردستان قصد جدی برای حل اختلافات با دولت فدرال داشت به ویژه در دولت نهم، اما به دلیل برخی موانع، نتوانست این اختلافات را حل کند.

وی تاکید کرد که هنوز برای حل این اختلافات جدی هستیم و اشاره کرد که دولت اقلیم هیئتی در سطح وزارتی برای رایزنی با بغداد تشکیل داده و منتظر پاسخ هستیم تا هیئت برای مذاکره راهی بغداد شود.

سخنگوی دولت اقلیم کردستان توضیح داد آنچه در این سفر بر سر آن رایزنی خواهد شد، پرونده هایی است که نیروهای سیاسی پیش از تشکیل دولت بر سر آن توافق کردند که برخی از آن مرتبط با امور اجرایی و برخی دیگر مرتبط با امور قانونی است.

وی بیان کرد که مهم ترین این پرونده ها، بودجه و مساله نفت و گاز و ماده 140 قانون اساسی است.

عادل تصریح کرد که با بغداد بر سر تحویل سهم اقلیم کردستان از بودجه کشور براساس قانون اساسی توافق کردیم.

وی اظهار داشت که بنابر توافق بین فراکسیون های سیاسی در بغداد تصویب قانون نفت و گاز و قانون دادگاه عالی فدرال و قانون شورای خدمت فدرال طی 6 ماه از تشکیل دولت فدرال باید انجام شود.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا