اقتصادیخبر اولسیاسی

شکست مذاکرات بغداد و اربیل درباره بودجه 2023

روزنامه دولتی عراق از شکست مذاکرات دولت عراق با دولت ایالتی کردستان عراق درباره سهم اقلیم از بودجه 2023 خبر داد.

میدل ایست نیوز: روزنامه دولتی عراق از شکست مذاکرات دولت عراق با دولت ایالتی کردستان عراق درباره سهم اقلیم از بودجه 2023 خبر داد.

به گزارش روزنامه دولتی «الصباح» عراق، شکست مذاکرات هیئت دولت عراق با هیئت از دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق درباره سهم اقلیم از بودجه 2023 باعث شده که دولت عراق نتواند بودجه سال جاری کشور را نهایی کند.

این در حالی است که دولت پیش از این متعهد شده بود که بودجه 2023 را در اسرع وقت به مجلس ارسال کند به خصوص که سال جدید بدون بودجه آغاز شده و سال گذشته نیز عراق بدون بودجه اداره شد وبسیاری پروژه‌های مهم عمرانی در انتظار بودجه است.

در این راستا، «معین الکاظمی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، تأکید کرد که دولت متعهد شده که در اولین فرصت بودجه را ارسال کند و افزود که توافقاتی سیاسی از پیش ایجاد شده بود و باید بغداد و اربیل بر اساس آن توافقات به اختلافاتشان پایان دهند.

او گفت که به موجب آن توافقات سهم اقلیم کردستان از بودجه 13 درصد است و در عوض باید اقلیم کردستان صادرات نفت خود و نیز درآمدهایش از گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را شفاف کند و به دولت گزارش بدهد ضمن اینکه باید در مورد تعداد کارکنان دولتی در اقلیم کردستان نیز آمار روشن ارائه کند.

الکاظمی گفت که مذاکرات طرفین ادامه خواهد داشت و تا هفته آینده به نتیجه خواهد رسید و افزود که در صورتی که توافق به دست نیاید، دولت باید بودجه را بر اساس ارقام تقریبی ببندد.

«جمال کوجر» دیگر عضو این کمیسیون نیز تأکید کرد که باید اختلافات بر سر بودجه را کنار گذاشت چون مسئله بودجه هم‌اکنون یک ضرورت اجتماعی است و دیگر بیش از این منتظر ماندن برای بودجه درست نیست.

روز چهارشنبه گذشته (11 ژانویه) در بغداد جلسه هیئت‌های فنی هیئت دولت مرکزی و هیئت دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، در این دیدار موضوع بودجه 2023 و نیز پرونده‌های اختلافی میان بغداد و اربیل به تفصیل بررسی شد و طرفین بر ضرورت حل و فصل اختلافات مربوط به نفت و گاز تأکید کردند.

پیش از آن نیز «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، در بغداد میزبان «مسرور بارزانی» رئیس دولت ایالتی کردستان عراق بود.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا