خبر اولسیاسی

واکنش کشورهای عربی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

در پی اقدام یک راست‌گرای افراطی سوئدی در هتک حرمت قرآن، کشورهای عربی و اسلامی با انتشار بیانیه‌هایی این اقدام را به شدت محکوم کردند.

میدل ایست نیوز: در پی اقدام یک راست‌گرای افراطی سوئدی در هتک حرمت قرآن، کشورهای عربی و اسلامی با انتشار بیانیه‌هایی این اقدام را به شدت محکوم کردند.

به گزارش «آناتولی»، وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای اقدام دولت سوئد در دادن مجوز به یک افراط‌گرا برای آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استوکهلم را به شدت محکوم کرد.

عربستان در موضع ثابت خود درباره اهمیت «گسترش ارزش‌های گفت‌وگو و تسامح و هم‌زیستی و مبارزه با نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی» تأکید کرد.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای این اقدام را به شدیدترین نحو محکوم کرد و آن را اقدامی زشت و تحریک خطرناک احساسات میلیون‌ها مسلمان در سطح جهان دانست.

قطر نیز بر مخالفت کامل با هرگونه نفرت‌پراکنی بر پایه عقاید و ادیان و نژادها و درگیر کردن مقدسات در امور سیاسی تأکید کرد و هشدار داد که شاهد افزایش موج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در اروپا هستیم.

امارات متحده عربی نیز در بیانیه خود ضمن محکومیت این اقدام بر ضرورت احترام به نمادهای دینی و خودداری از نفرت‌پراکنی از راه تعرض به ادیان و مقدسات تأکید کرد.

مصر نیز آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم توسط یک افراط‌گرا را رفتاری زشت و تحریک‌کننده احساسات میلیون مسلمان در جهان دانست و نسبت به رواج این‌گونه اقدامات علیه ادیان هشدار داد.

وزارت خارجه اردن و سازمان اوقاف این کشور نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه این اقدام را به شدت محکوم کردند و آن را یک جرم و اهانت به احساسات مذهبی همه مسلمانان جهان دانستند و تأکید کردند که مبارزه با افراط‌گرایی یک مسئولیت جمعی است که همه باید به آن پایبند باشند.

گروه انصارالله نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را یک اقدام خصمانه علیه اسلام و مسلمانان و نشانه ورشکستگی اخلاقی و سیاسی حکومت‌های غربی و مسئولیت پیامدهای این «رفتار رذیلانه و غیر مسئولانه» را متوجه حکومت سوئد دانست.

جنبش حماس نیز در بیانیه خود این اقدام را موجب پدید آمدن فضای مناسب برای افراط‌گرایی شمرد و به شدت محکوم کرد.

مراکش، کویت، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری نیز در بیانیه‌های مشابهی این اقدام را محکوم کردند.

پیش از این ترکیه و ایران نیز با انتشار بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کرده بودند.

از سوی دیگر، دانشگاه الازهر مصر با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اینکه این‌گونه اقدامات در جایگاه قرآن کریم در دل انسان‌های متمدن تغییری ایجاد نمی‌کند، از جوامع انسانی و نهادهای بین‌المللی و عقلای جهان خواست که در برابر تلاش‌ها برای اهانت به مقدسات دینی و جلوگیری از «آشوب در تعریف آزادی بیان» و سوءاستفاده از آن در بازار سیاست و انتخابات وارد عمل شوند.

الازهر همچنین خواستار تحقیق فوری درباره این حادثه که خطر آن کم‌تر از حمله تروریستی نیست، شد.

روز شنبه «راسموس بالودان»، رهبرحزب راست افراطی دانمارک یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا