اقتصادیخبر اولسیاسی

السودانی و مساله سیاسی انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی

تصمیم نخست‌وزیر عراق درباره برکناری رئیس بانک مرکزی دولت «محمد شیاع السودانی» با استقبال تحلیلگران اقتصادی مواجه شده هرچند بسیاری درباره رئیس جدید ملاحظاتی دارند.

میدل ایست نیوز: تصمیم نخست‌وزیر عراق درباره برکناری رئیس بانک مرکزی دولت «محمد شیاع السودانی» با استقبال تحلیلگران اقتصادی مواجه شده هرچند بسیاری درباره رئیس جدید ملاحظاتی دارند.

به گزارش «العالم الجدید» منتقدان با اصل برکناری رئیس بانک مرکزی مشکلی ندارند اما ملاحظه آنان به «علی محسن العلاق» مربوط می شود که بعد از 4 سال به بانک مرکزی برگشته است.

علی محسن العلاق در سال‌های 2014-2018 رئیس بانک مرکزی عراق و نماینده عراق در صندوق بین‌المللی پول و پیش از آن از 2007-2014 رئیس شورای مشترک مبارزه با فساد بود.

وی همچنین در سال‌های 2006-2014، در هر دو دولت «نوری المالکی» دبیرکل هیئت دولت عراق و در سال‌های 2004-2006 بازرس کل وزارت نفت عراق بوده است.

العلاق پیش‌تر رئیس بانک مرکزی بود اما در سال 2018 در پی تظاهرات مردمی به علت «غرق شدن 7 میلیارد دینار پول نقد در آب در خزانه بانک الرافدین» به دستور «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت برکنار شد.

انتخاب العلاق ساعاتی پس از جلسه چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با حضور محمد شیاع السودانی انجام شد که موضوع اصلی آن افزایش قیمت دلار بود.

العلاق که از سران حزب‌الدعوه و از چهره‌های نزدیک به «نوری المالکی» است در زمان مسئولیت سابقش در بانک مرکزی حاشیه‌های دیگری هم به راه انداخت: از جمله اینکه بر خلاف آنچه در عراق مرسوم بود در کنار امضای خود روی اسکناس‌های عراق نام خودش را هم نوشت.

«محمود الحسینی» کارشناس سیاسی عراقی تأکید می‌کند که السودانی به تغییر مهره‌های اقتصادی خود برای کاهش نارضایتی افکار عمومی ناچار شده است.

او افزود که حزب الدعوه که العلاق به آن وابستگی دارد بیشترین فشارها را بر دولت درباره موضوع قیمت ارز وارد آورده و واگذاری این منصب به یک فرد از حزب الدعوه اقدامی تاکتیکی از جانب السودانی برای واگذاری مسئولیت به حزب الدعوه و کاستن از انتقادات آنان است.

«فلاح المشعل»، تحلیلگر سیاسی عراقی، نیز بر این باور است که برکناری رئیس بانک مرکزی صرفا تلاشی سیاسی برای کاهش فشار افکار عمومی است چون روشن است که برکناری یک مقام یک اقدام سیاسی است و مشکل افزایش قیمت دلار مسئله‌ای اقتصادی است که سازوکار مشخص خود را دارد.

وی می‌افزاید که همه می‌دانند دلار به کجا قاچاق می‌شود و برای مهار قاچاق دلار باید با طرف‌هایی در دولت عمیق برخورد کرد که دست خود را برای هر کاری باز می‌دانند.

به گفته المشعل، وقتی بانک مرکزی اقدامات سختگیرانه خود را برای جلوگیری از قاچاق دلار به کشورهای همسایه را آغاز کرد، این گروه‌های بانفوذ مانع از عرضه دلار در صرافی‌ها برای مردم شدند و این کار باعث کم شدن دلار و افزایش آن در بازار آزاد شد و این اساسا به مافیاهای قاچاق دلار مربوط می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید که وابستگی العلاق به حزب الدعوه بر کسی پوشیده نیست و این حزب تاکنون در اداره مسائل تخصصی کارنامه موفقی نداشته و پیش‌تر هم شخص العلاق در همین منصب نارضایتی‌های گسترده‌ای را سبب شده و بازگشت او از دید افکار عمومی به معنای بازگشت افرادی است که کارنامه‌شان مشخص است.

این همه در حالی است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر به حدود 1670 دینار رسید که 200 دینار گران‌تر از قیمت رسمی آن است. از روز گذشته و با برکناری رئیس بانک مرکزی عراق، این قیمت کاهش شدیدی داشته و به کم‌تر از 1600 دینار رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا