سیاسی

تخلیه سفارت آذربایجان در تهران

وزارت خارجه آذربایجان با تخلیه سفارت خود در تهران از تعلیق فعالیت این سفارتخانه خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه آذربایجان با تخلیه سفارت خود در تهران از تعلیق فعالیت این سفارتخانه خبر داد.

به گزارش «الجزیره»، این سفارتخانه یکشنبه شب اعلام کرد که همه کارکنان و خانواده‌های آنها و نیز افراد مصدوم در حمله روز جمله گذشته از ایران خارج شده‌اند.

همزمان رسانه‌های آذربایجانی تصاویر ورود کارکنان سفارتخانه و خانواده‌هایشان به همراه پیکر کارمند کشته شده در حمله روز جمعه به باکو را منتشر کردند.

این هیئت با استقبال «خلف خلفوف»، معاون وزیر خارجه آذربایجان به باکو رسید.

خلفوف در گفت‌وگوی با خبرنگاران ادعای «تروریستی» بودن این حمله را تکرار کرد و گفت که «آذربایجان انتظار چنین حمله‌ غیر قابل قبولی را نداشت» و افزود که هر کشوری مسئول حفاظت از امنیت سفارتخانه‌های خارجی در خاک خود است.

او مسئولیت این حمله را متوجه ایران دانست و خواستار «تحقیق فراگیر و شفاف و برخورد با دست‌اندرکاران این اقدام و تعیین گروه‌هایی که پشت آنها ایستاده‌اند» شد.

پلیس تهران روز جمعه و اندکی پس از این حمله، از دستگیری عامل حمله خبر داد و تأکید کرد که وی به علل شخصی دست به این اقدام زده است.

آذربایجان اعلام کرده که فقط 5 تن برای حفاظت از ساختمان سفارت در تهران مانده‌اند و افزوده که کنسولگری‌اش در تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

روز شنبه، «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در گفت وگوی تلفنی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان مراتب تسلیت دولت و ملت ایران بابت حادثه سفارت آذربایجان در تهران را به وی ابلاغ کرد.

رئیسی با اشاره به ماموریت دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیگیری ابعاد این واقعه، با ملت و دولت آذربایجان ابراز همدردی کرد.

رئیس جمهوری ایران همچنین با بیان اینکه روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان بر پیوند‌های فرهنگی و تاریخی ناگسستنی بنیان نهاده شده است، اظهار داشت: دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تاثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت همتی ایرانی به دولت و مردم کشورش تصریح کرد: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا