سیاسی

رایزنی امیر عبداللهیان و معاون دبیرکل سازمان ملل درباره سوریه و یمن

معاون بشردوستانه و کمک های اضطراری دبیرکل سازمان ملل در دیدار با وزیر خارجه ایران، وی را در جریان جدیدترین تلاش های خود در ارتباط با مسائل انساندوستانه سوریه و یمن قرار داد.

میدل ایست نیوز: در دیدار مارتین گریفیتس، معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در ژنو، برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله شرایط و وضعیت انساندوستانه در کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و نیز اوکراین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، وزیر امور خارجه ایران در این ديدار با اشاره به ملاقات‌های انجام شده امروز و روز گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل متحد و مسؤلان سازمان های بین المللی بشردوستانه، موضوعات انسانی مرتبط با کشورهای یاد شده را شایسته توجه و اهتمام بیشتر از سوی جامعه جهانی دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به کمک های انسانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه پس از وقوع زلزله اخیر گفت، متأسفانه زلزله اخیر شرایط انسانی سخت برخی از مناطق این کشور را در مقایسه با گذشته تشدید کرده و لازم است محاصره تحمیلی بر سوریه به منظور بهبود شرایط انسانی مردم این کشور برداشته شود.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته برای استمرار همکاری با سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیرکل برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه آماده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به موضوع یمن گفت، به لحاظ سیاسی باید جنگ متوقف و محاصره انسانی یمن لغو شود.

امیرعبداللهیان افزود ما با گروه‌های مختلف یمنی ارتباط داریم و از نظر مردم یمن، ابتکار عمل مهم در مورد این کشور آن است که محاصره انسانی برداشته شود.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به میزبانی ایران از چند میلیون آواره و مهاجر از کشور افغانستان افزود، لازم است با حمایت سازمان ملل زیرساخت پایداری ایجاد شود تا تمام نیازهای آنان را پوشش دهد.

در خصوص اوکراین نيز، وزیر امور خارجه ایران مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منازعه این کشور را برشمرد و افزود، برغم روابط بسیار خوب ایران با روسیه، اما ایران به هیچ طرفی در جنگ کمک نظامی نمی کند، چرا که جنگ را راه حل نمی داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله اوکراین حمایت می کند.

مارتین گریفیتس نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با وزیر امور خارجه ایران و تماس ها و گفتگوهای مستمر با طرف های ایرانی، از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خود تشکر کرد.

وی ضمن تایید دیدگاه های وزیر امور خارجه ایران در خصوص ضرورت تسهیل و افزایش کمک های انسانی به سوریه و یمن، وزیر امور خارجه ایران را در جریان جدیدترین تلاش های خود در ارتباط با مسائل انساندوستانه این دو کشور قرار داد.

گریفیتس با ابراز خوش‌بینی نسبت به‌ تاثیرات مثبت تحولات سیاسی اخیر در روابط عربی سوری، نسبت به تسهیل کمک رسانی به سوریه ابراز خوشبینی کرد.

وی مسئله آوارگان را از مهمترین موضوعات انساندوستانه مرتبط با سوریه برشمرد.

گریفیتس همچنین با اشاره به وضعیت مذاکرات ریاض و صنعا افزود، برای تحقق صلح پایدار در یمن، نیازمند یک استراتژی کامل هستیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، با بیان دیدگاههای خود در خصوص وضعیت افغانستان، افزود در خصوص مسائل انسانی این کشور به مساعدت و حمایت همه طرفهای موثر بین المللی نیاز داریم.

گریفیتس همچنین در خصوص اوکراین نیز ضمن بیان ارزیابی خود در خصوص وضعیت انسانی در این کشور، نیاز واقعی و اولویت دار این کشور را صلح و پایان جنگ دانست.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا