اجتماعیسیاسیعکس

گشت و گذار دبیرکل یونسکو در خیابان المتنبی بغداد و موزه ملی عراق + تصاویر

مدیر کل سازمان یونسکو، با تأکید بر حمایت از عراق عراق پس از چند دهه جنگ و درگیری، گفت که این سازمان آماده کمک به بازسازی عراق است.

میدل ایست نیوز: «ادره آزوله»، دبیرکل سازمان یونسکو، با تأکید بر حمایت از عراق عراق پس از چند دهه جنگ و درگیری، گفت که این سازمان آماده کمک به بازسازی عراق است.

به گزارش «الجزیره»، در شرایطی که عراق درگیر پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله کم‌آبی که تالاب های ثبت شده در میراث یونسکو را به خطر مواجه کرده، آزوله پیشنهاد داد یک تیم از کارشناسان برای کمک به این کشور در مقابله با «بحران ساختاری» فرستاده شود.

وی طی دیدار از یک کتاب فروشی در خیابان «المتنبی» بغداد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد که در طول تمام سال های جنگ و اشغال کشور توسط داعش، فرهنگ و آموزش دو موضوعی بودند که در یک کشور با قدمت تاریخی هزار ساله عمدا مورد تخریب و حمله واقع شدند.

وی افزود که اکنون برای جستجوی این هویت فرهنگی و کمک به بازسازی عراق در این کشور حضور دارد و صرفا در پی بازسازی میراث فرهنگی این کشور مثل چیزی که در موصل صورت گرفت نیست؛ بلکه به عقیده وی تمام موضوعات مربوط به میراث غیرمادی از جمله آموزش باید مورد بازسازی و اصلاح قرار بگیرد.

بازدید آزوله از خیابان المتنبی که به کتاب فروشی هایش مشهور است و در سال 1932 افتتاح شد، یک حرکت نمادین بزرگ حساب می شود به ویژه اینکه در سال 2007 مورد حمله شدیدی قرار گرفت و 30 شخص در آنجا کشته شدند.

همچنین آزوله اظهار کرد که اشغال مناطقی از عراق توسط داعش و پیامدهای ناگوار آن باعث گسست پیوندهای جامعه عراق شد و افزود که سازمان یونسکو اکنون خود را ملزم به تشریک مساعی جامعه جهانی و تلاش مستقیم برای عمران و آبادانی زمین می داند.

دبیرکل یونسکو همچنین در گشت و گذار خود به همراه وزیر فرهنگ عراق و سفیر فرانسه از کافه قدیمی «شابندر» هم دیدن کرد که در سال 2007 در حمله تروریستی آسیب‌های شدیدی دید و بعدتر بازسازی شد.

یونسکو از سال 2018 بیش از 150 میلیون دلار برای مرمت آثار تاریخی عراق اختصاص داده که بخش اعظم آن در پروژه بازسازی شهر تاریخی موصل هزینه می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا