اجتماعیخبر اول

آداب و رسوم مردم سودان در ماه مبارک رمضان

از آداب و رسوم ماه رمضان در سودان، آماده کردن مساجد با تغییر دادن فرش ها و افزودن چراغ ها و تهیه سفره ماه رمضان است که شامل خوراکی های سالم است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه مورنینگ نیوز، ماه رمضان در کشور سودان با آداب و رسوم اصیل و سنت های خاص آن شناخته می شود که نشان دهنده ارزش مهرورزی و روابط اجتماعی است و این کشور دارای آداب و رسوم شاد و متفاوتی در ماه مبارک است.

مردم سودان از ماه مبارک رمضان با شادی و سرور استقبال می کنند و هر سال، یک ماه پیش از ماه رمضان، آمادگی های خاص این ماه، از جمله تهیه شربت ها و غذاهای ویژه سودانی آغاز می شود.

برخی رسوم قدیمی همچنان در سودان پابرجاست و برخی دیگر از بین رفته است.

یکی از رسومی که همچنان در کشور سودان ادامه دارد افطار دسته جمعی در خیابان ها است.

این رسم ویژه مردم روستایی است و در ایستگاه های سفر بین روستاها و شهرها انجام می شود؛ چنان که مردم روستاها برای پذیرایی از تعداد بیشتر مسافرین و رهگذران جاده با یکدیگر رقابت می کنند و آنها را در راه متوقف می کنند و به آنها اصرار می کنند که بر سفره بنشینند و افطار را میل کنند و  این رسم به شهرها و خیابان ها و معابر عمومی هم کشیده شده است.

مردم سودان به مکانی که برای افطار دسته جمعی تعیین شده است «بروش رمضان» می‌ گویند و عبارت از فرشی محلی است که از شاخه درخت خرما تهیه می‌ شود.

بروش ( فرش تهیه شده از شاخه درخت نخل) در خیابان ها و میدان ‌ها روی زمین پهن می ‌شود و هر کسی که خانه اش در آن خیابان یا میدان است، یک سینی غذا برای مشارکت در افطار بر سر سفره می آورد.

سفره حاوی انواع غذاهای مختلف، از جمله عصیده (نوعی حلوا) است که از خوراکی های اساسی، به ویژه در ماه رمضان به شمار می رود، علاوه بر دیگر خوراکی های سودانی، از جمله بلیله و خرما و فول و فلافل و شربت متفاوت إبری.

همچنین آداب خاص دیگری در ماه مبارک وجود دارد از جمله، آماده کردن مساجد با تغییر دادن فرش ها و افزودن چراغ ها و تهیه سفره ماه رمضان که شامل خوراکی های سالم است.

جشن پیش از ماه رمضان که برای اعلان ورود به ماه مبارک است و اقامه نماز تراویح، کمک به فقرا و مستضعفان از طریق اعطای ملزومات ماه رمضان و دید و بازدید و صله رحم در ماه مبارک از دیگر رسوم این ماه است.

همچنین رسم مویه رمضان برای خانواده داماد، چند روز پیش از این ماه که هدیه خانواده عروس به داماد است و بایستی متعدد و متنوع باشد، ولی این رسم به علت شرایط بد اقتصادی در حال از بین رفتن است، زیرا خانواده عروس قادر به فراهم کردن همه ملزومات نیستند.

به نوشته وبگاه سونا، مسحراتی شخصی است که مردم را برای سحر بیدار می کند و این شخص طبلی به همراه دارد و از خیابان ها می گذرد و به همراه او کودکان و جوانان هستند که بر طبل ها می کوبند و مسحراتی می گوید ای روزه داران بیدار شوید و سحری بخورید و … و جوانان این عبارات را با او تکرار می کنند.

در آخرین جمعه ماه رمضان، مردم سودان غذای ویژه ای که رحمتات نامیده می شود تهیه می کنند و آن را برای گذشتگانشان به فقرا و نیازمندان خیرات می کنند.

منبع
مورنینگ نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا