اقتصادیسیاسی

بارزانی تغییرات در قانون بودجه را «خیانت، ظلم و توطئه» خواند

نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق تغییراتی را که کمیسیون مالی پارلمان عراق درباره قلیم کردستان عراق در قانون بودجه اعمال کرده «خیانت، ظلم و توطئه» خواند.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق تغییراتی را که کمیسیون مالی پارلمان عراق درباره قلیم کردستان عراق در قانون بودجه اعمال کرده «خیانت، ظلم و توطئه» خواند.

به گزارش «شفق نیوز» این اظهارت در جریان سفر بارزانی به دشت زراتی در استان اربیل و اطلاع نزدیک از اوضاع کشاورزان این منطقه بیان شد.

وی در نشستی با برخی از کشاورزان این منطقه گفت که دولت اقلیم کردستان عراق برای افزایش توجه به بخش کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزان کردستان، تمام تلاش خود را صرف می کند.

وی اشاره کرد که تغییراتی که در قانون بودجه فدرال عراق بر سهم اقلیم کردستان اعمال شده، «خیانت، ظلم و توطئه» علیه اقلیم کردستان به شمار می رود اما ما به هر طریقی با این توطئه مقابله می کنیم و آن را رها نخواهیم کرد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از حضور نیروهای داخلی در این توطئه ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که آنان کاهش اختیارات اقلیم کردستان را پیروزی برای خود می دانند.

وی ادامه داد: به شما اطمینان می دهم که این تلاشی مذبوحانه است و موفق نخواهد بود.

پیشتر «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، در بیانیه‌ای نسبت به تغییرات اعمال شده در پیش‌نویس قانون بودجه ابراز «نگرانی عمیق» کرد و آن را مانعی جدی در مسیر اجرای این قانون دانست.

او گفت که نادیده گرفتن توافقات و تفاهمات و تلاش برای نقض «حقوق قانونی» اقلیم کردستان عراق رفتاری خلاف مسئولیت ملی است و نتیجه‌ای جز سرخوردگی نخواهد داشت و به عراق آسیب می‌زند.

بارزانی از همه طرف‌ها به خصوص اعضای ائتلاف «ادارة الدوله» (فراکسیون حامی دولت کنونی در مجلس) خواست که به توافقات پیشین پایبند باشند و مسئولانه عمل کنند و همچنین از طرف‌های کرد خواست که در دفاع از «حقوق قانونی» خود متحد باشند.

وی افزود که اقلیم کردستان عراق آماده حل همه اختلافات بر اساس قانون اساسی است.

پیش از این، شاخوان عبدالله، نایب رئیس پارلمان عراق اعلام کرده بود که در صورت اصلاح مواد 13 و 14 لایحه قانون اجازه تشکیل جلسه پارلمان برای رای گیری را نمی دهند.

این در حالی است که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، روز شنبه 27 مه را به عنوان تاریخ رأی به قانون بودجه اعلام کرده بود، هرچند شب گذشته اخباری غیر رسمی درباره تعویق این جلسه به علت نارضایتی گروه های کرد منتشر شده است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا