اقتصادیسیاسی

مجلس عراق همچنان درگیر اختلافات درباره تصویب قانون بودجه

پس از ساعت‌ها مذاکره، اختلافات نمایندگان مجلس بر سر درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق، تصویب بودجه عراق را با مشکل مواجه کرده است.

میدل ایست نیوز: پس از ساعت‌ها مذاکره، اختلافات نمایندگان مجلس بر سر درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق، تصویب بودجه عراق را با مشکل مواجه کرده است.

این جلسه که قرار بود ظهر امروز برگزار شود، در حدود ساعت 18 به وقت محلی برگزار شد، اما به موضوعی غیر از بودجه پرداخت.

پس از آن، جلسه به تعلیق درآمد و مذاکرات فشرده نیروهای سیاسی با حضور  برخی از سران تشکل‌های سیاسی و فؤاد حسین، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه عراق، و نیز رئیس مجلس عراق آغاز شد.

این مذاکرات چند ساعت به طول انجامید تا اینکه در حدود ساعت 20:30 جلسه با اکثریت آرا فعالیت خود را از سر گرفت.

در اولین گام در این جلسه، ماده دوم قانون بودجه که تعیین تکلیف آن به بعد موکول شده بود به رأی گذاشته و به اتفاق آرا تصویب شد.

پس از آن تصویب دیگر مواد ادامه یافت تا اینکه نوبت به ماده 14 درباره درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق رسید که اختلافات از سر گرفته شد.

برخی رسانه ها از تعویق رأی گیری درباره مواد 14 و 15، قانون بودجه، خبر دادند.

رسانه‌های عراقی تأکید کردند که نمایندگان حزب دموکرات کردستان، که اصلی ترین مخالف تصویب بودجه بود، نیز در جلسه حضور داشتند.

بر اساس متن منتشرشده از بودجه تصویب شده در دولت عراق در این بودجه حجم درآمدهای کشور 134 هزار میلیارد دینار برآورد شده که 117 هزار میلیارد دینار آن درآمدهای نفتی و مابقی درآمدهای غیر نفتی است.

همچنین مجموع هزینه‌های کشور در سال 2023،  199 هزار میلیارد دینار برآورد شده که 149 هزار میلیارد آن هزینه‌های جاری و 49.4 هرار میلیارد دینار آن هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

در این بودجه 64.4 میلیارد دینار کسری پیش‌بینی شده که قرار است با انتشار اوراق قرضه و دریافت وام‌های خارجی تأمین شود.

همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده که عراق روزانه 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت از جمله 400 هزار بشکه از نفت اقلیم کردستان را به فروش برساند. قیمت هر بشکه نفت در این قانون 70 دلار لحاظ شده است.

از مواد مهم این لایحه تأمین ساخت 2 هزار مدرسه و یک نیروگاه 750 مگاوات انرژی خورشیدی و یک نیروگاه حرارتی و یک کارخانه تولید گاز مایع از محل توافق عراق و چین است.

هنوز گزارشی درباره تعدیلاتی که مجلس درباره این قانون انجام داده منتشر نشده است.

مجلس عراق شب گذشته برای تصویب قانون بودجه تشکیل جلسه داد و چند ماده این قانون را تصویب کرد.

دوشنبه شب گذشته، «معین الکاظمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، گفت این کمیسیون اقدامات خود درباره قانون بودجه را به پایان رسانده و 67 ماده این قانون را تصویب کرده و در برخی موارد نیز تعدیلاتی انجام داده از جمله 5 هزار میلیارد دینار به استان‌های فقیرنشین اختصاص داده است.

او گفت دو ماده 13 و 14 قانون بودجه به اقلیم کردستان عراق مربوط می‌شود که کمیسیون مالی مجلس تعدیلاتی در آنها انجام داده است که با اعتراض حزب دموکرات مواجه شده است.

به گفته الکاظمی، این تعدیلات شامل الزام اقلیم به صادرات 400 هزار بشکه نفت در روز از گذرگاه جیهان می‌شود و تصریح شده که اگر اقلیم به هر علتی این مقدار صادر نکرد، مازاد آن را برای مصرف داخلی در اختیار دولت مرکزی قرار می‌دهد.

وی افزود که همچنین در این قانون تصریح شده که اداره گذرگاه‌های مرزی به صورت مشترک با دولت فدرال باشد و نیز اقلیم کردستان عراق موظف به پرداخت حقوق بیشتر به کارکنان خود در ازای پس‌انداز اجباری شده است.

این نماینده مجلس عراق گفت که حزب دموکرات این تعدیلات را دخالت در امور داخلی اقلیم می‌داند و مذاکرات در این باره ادامه دارد.

در ماه گذشته، دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که تغییرات اعمال شده توسط برخی از اعضای کمیسیون مالی  پارلمان عراق بر لایحه قانون بودجه عمومی در تاریخ 25 مه علیه اقلیم کردستان، خلاف قانون اساسی است.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا