خبر اولسیاسی

مخالفت «جبران باسیل» با تاسیس یک گروه مسلح وابسته به حماس در لبنان

رئیس جریان آزاد میهنی لبنان مخالفت خود با فراخوان حماس برای ایجاد تشکیلات «طلائع طوفان الاقصی» را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: جبران باسیل، وزیر خارجه اسبق لبنان و رئیس جریان آزاد میهنی، مخالفت خود با فراخوان حماس برای ایجاد تشکیلات «طلائع طوفان الاقصی» را اعلام کرد.

به گزارش سی ان ان، باسیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ما مطلقا دعوت حماس برای تاسیس تشکیلات طلائع طوفان الاقصی در لبنان و دعوت از جوانان فلسطینی برای پیوستن به آن را رد می کنیم و هرگونه اقدام مسلحانه در خاک لبنان را تعرض به حاکمیت ملی به شمار می آوریم.

باسیل با اشاره به توافق دهه 90 در طائف مبنی بر خلع سلاح فلسطینیان در لبنان، گفت که این کشور حق دارد با مقاومت ملی خود در برابر اسرائیل از خود دفاع کند اما برپایی مناطقی برای حماس در جنوب برای حمله به اسرائیل موجب تضعیف لبنان می شود.

از طرفی دیگر افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به پست باسیل در شبکه اجتماعی، آن را موضعی جسورانه و کم نظیر در لبنان دانست.

وی با اشاره به متن توافق طائف مبنی بر گسترش حاکمیت بر همه اراضی لبنان و انحلال همه گروه های شبه نظامی لبنانی و خارجی و تحویل سلاح آنها به حکومت، گفت که حزب الله و حماس، دو روی یک سکه هستند و دلیل آن نیز رویدادهای کنونی در جنوب لبنان است.

پیشتر حماس از تاسیس تشکیلات طلائع طوفان الاقصی در لبنان خبر داده بود و خواستار پیوستن به این گروه شده بود.

گفتنی جبران باسیل و حزب متبوع او متحد سیاسی حزب الله لبنان هستند و بابت همین موضوع در سال 2020 از سوی امریکا تحریم شد.

 

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا