اقتصادیسیاسی

عراق در انتظار سفر اردوغان و تعیین تکلیف سدسازی روی رودخانه دجله

عراق در انتظار سفر قریب الوقوع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به بغداد با هدف حل مسائل و پرونده های معلق مانده میان دو کشور از جمله مسائل مربوط به سهم آب دو طرف از رودخانه دجله است.

میدل ایست نیوز: یکی از اهداف از سفر اردوغان به عراق، یافتن راه حل‌های اساسی برای مسائل باقی‌مانده بین دو کشور به‌ویژه عقد قرارداد درباره تعیین سهمابه عراق در صورت ادامه سدسازی ترکیه روی رودخانه دجله است.

به گزارش الصباح، در همین ارتباط عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آبی عراق تصریح کرد: ارتباط مستمری بین وزارت امور خارجه با مشارکت تیم فنی عراق و همتای ترکیه‌ای آن برای تهیه پیش‌نویس و گنجاندن آن در یادداشت تفاهمی که قرار است در جریان سفر اردوغان به بغداد امضا شود، وجود دارد و انتظار می‌رود سفر وی به عراق شاهد ارائه راه حل‌های ریشه‌ای برای پرونده‌های معلق میان دو کشور باشد.

وی با اشاره به لزوم دستیابی به توافقی صریح و شفاف در خصوص سهمابه عراق به عنوان یکی از اصلی‌ترین پرونده‌های این سفر و تلاش عراق برای قطعی کردن این پرونده، تصریح کرد: نکات مهمی متناسب با تقسیم عادلانه و منصفانه آب رودخانه های دجله و فرات به ویژه در سایه سیاست‌ها و برنامه‌های متعدد ترکیه برای سدسازی روی رودخانه‌های دجله و فرات و احداث مخازن آب، تنظیم شده است.

ذیاب عبدالله در ادامه تاکید کرد، منابع آبی در نتیجه شرایط اقلیمی که عراق و منطقه هم اکنون با آن روبرو هستند، کاهش یافته است و از این رو عراق با ساخت سد جزره ترکیه بر روی حوضه دجله مخالف است، چرا که این امر حوضه آبریز سد موصل را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی گفت: با توجه به آنکه احداث این سد در قالب یک پروژه بزرگ کشاورزی در مرزهای ترکیه – عراق و سوریه است، آب‌های زهکشی شده را به داخل رودخانه دجله باز خواهد گرداند.

وی در پایان تاکید کرد موافقت عراق با سدسازی ترکیه منوط به امضای توافق‌نامه با این کشور به گونه‌ای است که سهم عادلانه و شفاف آب عراق از رودخانه‌های مشترک میان دو کشور مشخص شده باشد.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که مساله آب یکی از مهم ترین بندها در دستور کار وی در سفر به عراق است.

اردوغان اشاره کرد که ترکیه در حال بررسی درخواست‌های ارائه شده از جانب عراق درباره مساله آب است و تاکید کرد که کشورش تلاش می‌کند با عراق این مشکل را حل کند.

وی گفت که آنها از ما می‌خواهند که این مساله حل شود و ما در این راستا قدم بر خواهیم داشت.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا