خبر اولسیاسی

کمیته عالی بررسی انفجار در پایگاه الحشد الشعبی: هیچ گونه حمله‌ای رخ نداده است

کمیته عالی فنی مسئول بررسی انفجار در پایگاه نظامی الحشد الشعبی در شمال استان بابل در گزارش نهایی خود تأکید کرد که این حادثه نتیجه انفجار مواد منفجره در زاغه پایگاه بوده است.

میدل ایست نیوز: در گزارش کمیته عالی فنی که امروز (سه شنبه 23 آوریل) منتشر شده، آمده که این انفجار یک حفره بسیار بزرگ با شکل نامنظم در محل حادثه ایجاد کرده است در حالی که از این محل پیشتر برای نگهداری مهمات، موشک و مواد منفجره مختلف استفاده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در این گزارش تصریح شده است، بقایای متلاشی شده و پراکنده پنج موشک در 150 متری محل حادثه و باله‌های 22 موشک دیگر نیز در یکصد متری محل انفجار یافت شده است.

این گزارش افزوده: این در حالی است که  اندازه دهانه حفره به وجود آمده، موید این مطلب است که انفجاری با قدرت بسیار بالا در میان سلاح‌ها و مواد منفجره رخ داده است.

در گزارش کمیته تصریح شده است: تمامی گزارش‌های فرماندهی پدافند هوایی حاکی از آن است که قبل از انفجار و هنگام و بعد از انفجار، هیچ‌گونه حرکت و پرواز هواپیماهای جنگی و پهپادی در حریم هوایی استان بابل مشاهده نشده است.

در همین حال شدت انفجار و اندازه مواد پراکنده شده و متلاشی شده از پرتابه ها، موشک ها و مواد منفجره به هیچ وجه نمی توانند نشان دهند انفجار یک موشک یا چندین موشک هوابرد باشد.

این گزارش خاطر نشان می کند، با انجام نمونه‌برداری‌ها و بررسی خاک‌های حفره به وجود آمده و تعدادی از  قطعات فلزی باقی مانده از موشک‌ها در داخل آزمایشگاه‌ها،  ثابت شد که در ساخت مواد منفجره و موشک‌ها  نه فقط از یک ماده بلکه از سه ماده تی ان تی، نیترات آمونیوم و دی‌بوتیل فتالات که همگی از مواد با قدرت انفجاری بسیار بالا هستند و  در ساخت مهمات نظامی کاربرد دارند؛ استفاده شده است.

بامداد دوشنبه، سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه‌ای رسمی از وقوع انفجار در پایگاه نظامی کالسو در شمال استان بابل خبر داد.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، روز گذشته اعلام کرد که بررسی اطلاعات و داده های اولیه و دقت نظر در مواضع و بیانیه‌های رسمی، دو بیانیه از سوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سخنگوی رسمی پنتاگون صادر شد که نشان می‌دهد هیچ گونه فعالیت هوایی یا اقدام نظامی در سراسر استان بابل وجود نداشته است، ضمن آنکه گزارش فرماندهی دفاع هوایی نیز با تلاش‌های فنی و بررسی و شناسایی رادارها به این نتیجه رسید که هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در حریم هوایی استان بابل قبل یا هنگام وقوع انفجار وجود نداشته است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا