اقتصادی

کاهش رشد اقتصادی عربستان در سه ماهه نخست امسال

اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه نخست سال 2024 کاهش رشد 1.8 درصدی را ثبت کرد.

میدل ایست نیوز: در حالیکه آمار و ارقام از کاهش رشد اقتصادی عربستان سعودی در سه ماهه نخست امسال بر اثر کاهش تولیدات نفتی حکایت دارد، فعالیت های غیر نفتی این کشور رشدی 2.8 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش بلومبرگ، رکود و کاهش رشد اقتصادی عربستان در ۶ ماهه گذشته نیز ادامه یافت تا اقتصاد این کشور شاهد رکود برای سومین سه ماهه متوالی باشد.

این منبع افزود: ثبت این ارقام تحت تاثیر کاهش 10.6 درصدی فعالیت‌های نفتی صورت گرفت در حالیکه آمارها حکایت از آن دارد که فعالیت های غیرنفتی این کشور به میزان 2.8 درصد افزایش یافته است.

در همین حال اقتصاد عربستان سعودی در طول سال 2023 رکودی با میانگین 0.9 درصد را نشان داده است که این رقم با انتظارات دولت مبنی بر نرخ رشد 0.03 درصدی مغایرت دارد.

این منبع تصریح کرد: کاهش رشد اقتصادی عربستان متاثر از کاهش 9.2 درصدی فعالیت‌های نفتی این کشور به علت کاهش داوطلبانه تولید بوده است به طوری که ریاض در ماه مه گذشته ابتدا تولیدات خود را نیم میلیون بشکه در روز کاهش داد و سپس در ماه ژوئیه این میزان را به یک میلیون بشکه در روز رساند و در چارچوب همکاری بین کشورهای اوپک پلاس آنرا تا پایان سه ماهه اول سال جاری تمدید کرد.

در همین زمینه فیصل الابراهیم، ​​وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان اعلام کرد بخش اعظم رشد اقتصادی این کشور متعلق به بخش‌های اقتصادی جدید نظیر ورزش، تفریحات و سرگرمی و گردشگری و بخش‌های صنعتی مطابق با چشم انداز 2030 بوده است.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا