اقتصادی

رتبه ششم عراق در میان کشورهای عربی در کشت هندوانه

عراق در میان کشورهای عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده‌اند، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش پایگاه «ورلد پاپلیشن» عراق توانسته است با تولید مقادیر زیادی هندوانه در سال 2023 نام خود را در زمره 10 کشور عربی برتر در زمینه تولید این محصول کشاورزی ثبت کند.

به گزارش الجزیره، هندوانه که در کشورهای عربی اسم‌های متفاوتی دارد، یکی از رایج‌ترین میوه‌ها در جهان است که با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است و بسیاری آن را بهترین میوه برای رفع تشنگی و از بین بردن رنج  گرمای تابستان می‌دانند که  منشاء آن به قاره آفریقا می رسد و کشت آن از دوران باستان آغاز شده است.

نکته دیگر اینکه هندوانه نماد فلسطین نیز محسوب می شود زیرا زمانی که رژیم صهیونیستی کرانه باختری و نوار غزه را اشغال و شرق قدس را پس از جنگ شش روزه در سال 1967 به خاک خود ضمیمه کرد، هرگونه نمایش عمومی پرچم فلسطین را در غزه و کرانه باختری ممنوع کرد اما فلسطینیان در تلاش برای دور زدن این ممنوعیت، از هندوانه به عنوان نماد ملی استفاده کردند زیرا هنگام برش، رنگ های پرچم قرمز، سیاه، سفید و سبز خود را به همراه داشت.

براساس گزارش «ورلد پاپلیشن»، کشورهای عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده اند به ترتیب شامل الجزایر با 2.3 میلیون تن، مصر با تولید 1.5 میلیون تن، مراکش 0.67 ، عربستان سعودی 0.52 ، تونس 0.45 ، عراق 0.42 ، سوریه با 0.32 ، لیبی: 0.23 ، یمن: 0.14 و اردن با تولید 0.10 میلیون تن رتبه های یک تا ده را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای عربی در میان تولیدکنندگان عمده وجود دارند، اما جزو صادرکنندگان عمده نیستند و این موضوع نشان از حجم مصرف داخلی محصول هندوانه در این کشورها است.

در همین زمینه کشورهای عربی که بیشترین صادرات هندوانه را در سال 2022 با توجه به درآمدهای حاصله به خود اختصاص داده اند به شرح ذیل بوده اند:

مغرب: 203 میلیون دلار

عمان: 7.68 میلیون دلار

مصر: 4.8 میلیون دلار

تونس: 2.93 میلیون دلار

موریتانی: 2.23 میلیون دلار

سودان: 1.5 میلیون دلار

سوریه: 1.31 میلیون دلار

یمن: 0.64 میلیون دلار

لبنان: 0.38 میلیون دلار

امارات: 0.153 میلیون دلار

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا