سیاسی

استقبال کشورهای عربی از به رسمیت شناختن فلسطین توسط سه کشور اروپایی

مصر، اردن، عربستان، قطر و شورای همکاری از تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین اسقبال کردند و از دیگر کشورها خواستند که به اقدامی مشابه دست زنند.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه مصر امروز چهارشنبه از تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین اسقبال کرد.

به گزارش «المصری الیوم» وزارت خارجه مصر از کشورهایی که هنوز گامی به سمت به رسمیت شناختن مصر برنداشته‌اند خواست تا برای حفظ ارزش‌های عدالت و انصاف و برای حمایت از حق قانونی ملت فلسطین که بیش از 7 دهه از رژیم صهیونیستی رنج می‌برند اقدام کنند.

این وزارتخانه بار دیگر از شورای امنیت و طرف‌های بین المللی فعال خواست تا برای حفظ حقوق ملت فلسطین در این شرایط حساس فورا وارد عمل شوند.

از طرفی دیگر وزارت خارجه اردن نیز از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهای مذکور استقبال کرد و این تصمیم را گامی مهم به شمار آورد.

ایمن الصفدی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مجارستانی خود گفت که تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین گامی مهم و اساسی برای تاکید بر این امر است که راه صلح، همان راه حل دو کشوری است.

الصفدی همچنین به این اشاره کرد که دیگر کشورها نیز به نروژ، ایرلند و اسپانیا در به رسمیت شناختن فلسطین ملحق خواهند شد.

همچنین وزارت خارجه عربستان نیز از تصمیم این سه کشور اروپایی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد.

این وزارتخانه از تصمیم این کشورهای دوست که تایید کننده اجماع بین المللی بر حق ذاتی ملت فلسطین در تعیین سرنوشت آنهاست قدردانی کرد و از دیگر کشورها خواستار شد تا  سریع‌تر این تصمیم را اتخاذ کنند.

وزارت خارجه عربستان بر درخواست خود از جامعه جهانی به ویژه اعضای دائم شورای امنیت که تا کنون کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته اند درباره اهمیت تسریع در به رسمیت شناختن کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی، تاکید کرد تا ملت فلسطین بتوانند به حق قانونی خود دست یابند و صلح همه جانبه و عادلانه برای همه محقق شود.

وزارت خارجه قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام استقبال کرد و آن را گامی مهم در مسیر راه حل دو کشوری دانست و تأکید کرد که تحقق صلح فراگیر و عادلانه مشروط به تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی است.

دبیرکل شورای همکاری نیز با استقبال از این تصمیم از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواست که به مسئولیت خود در دفاع از حق فلسطینیان عمل کنند.

پیش از این نخست وزیر نروژ در کنفرانسی خبری اعلام کرد که کشورش همسو با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت، از 28 ماه مه جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

سیمون هریس نخستوزیر ایرلند نیز اعلام کرد: ایرلند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و اطمینان داریم طی هفته‌های آتی، کشورهای بیشتری در این راستا به ما خواهند پیوست.

در این باره ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه ای از اعلام رسمی کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا