اجتماعیاقتصادی

ماه رمضان در لبنان و بحران شدید اقتصادی

به گزارش دیده بان حقوق بشر، تقریباً درآمد ماهانه 40 درصد از خانواده های لبنانی 100 دلار یا کمتر و 90 درصد کمتر از 377 دلار است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه العربی الجدید، برای چهارمین سال متوالی مردم لبنان، ماه مبارک رمضان را در حالی آغاز می کنند که زیر بار مصیبت ها و بحران های معیشتی هستند.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در پایان سال گذشته، سطح فقر و نبود امنیت غذایی در کشور لبنان، به ویژه نزد مردم کم درآمد نگران کننده بوده است؛ چنان که در 43 درصد از خانواده های کم درآمدی که شامل آمار بوده اند یک شخص بزرگسال یک روز کامل را بدون غذا سپری می کند.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که بیشتر مردم در لبنان قادر به تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی خود نیستند و تقریباً درآمد ماهانه 40 درصد از خانواده های لبنانی 100 دلار یا کمتر و 90 درصد کمتر از 377 دلار است.

در سال 2019، سرنوشت این بود که «احمد العنانی»، پدر سه فرزند در لبنان، پس از برخورد با خودرو فلج شود.

احمد به وبگاه العربی الجدید می گوید که در منزل می مانم، زیرا قادر به راه رفتن نیستم و خانه را فروختم تا پس از حادثه هزینه درمانم را بپردازم و از قطع شدن پایم جلوگیری کنم.

در حال حاضر در خانه ای اجاره ای که شامل یک اتاق کوچک شبیه پناهگاه در منطقه التبانه(شمال) است زندگی می کنم، ولی خوشبختانه صاحب خانه هر چند مدت در تامین غذایمان به ما کمک می کند.

العنانی امور خود را به خدا می سپارد و در انتظار کمک انجمن ها و نیکوکاران است تا در ماه مبارک رمضان با دریافت سهمیه های غذایی، مواد غذایی مورد نیاز خانواده خود را تأمین کند.

وی در ادامه می گوید که ما حاضریم برای دریافت یک کیسه برنج خواهش کنیم و فرزندانمان را مجبور به خواب می کنیم تا گرسنگی خود را فراموش کنند.

همچنین «رجاء احمد»، زن بیوه ای که با پسر و عروس و نوه اش زندگی می کند از رنج بسیار خود می گوید: گدایی می کنم حتی برای یک قرص نان تا شکم نوه کوچکم را سیر کنم و شرایط بسیار بد است و ما غذا و برق و دارو نداریم، چگونه برای ماه رمضان آماده شویم یا به تزیینات و غیره فکر کنیم.

وی در ادامه می گوید که من کار نمی کنم و پسرم نیز کار نمی کند.

از سوی دیگر، «خضر حیدر» از منطقه ضنیه(شمال) از عدم انجام بسیاری از آداب و رسوم صحبت می کند و می گوید که برخی از غذاها را به ندرت می توانیم استفاده کنیم، شاید یک یا دو بار در طول ماه مبارک و مجبور شده ایم که از آنچه دوست داریم و آنچه فرزندانمان می خواهند بگذریم و بر اساس توانمان به خرید مواد غذایی اساسی یا مقدار کم اکتفا کنیم، زیرا قیمت گوشت، ماهی، مرغ، نوشابه و به ویژه مواد خوراکی خاص ماه رمضان بسیار گران است.

خضر در ادامه می افزاید که ما روز به روز زندگی می کنیم و با وجود شرایط سخت سعی می کنیم که رسم تزیینات ماه رمضان و مفاهیم این ماه مبارک را حفظ کنیم.

من به عنوان نگهبان فعالیت می کنم و به شدت تلاش می کنم که مقاومت کنم و نیازهای خانواده ام را تامین کنم و شادی را برای جگرگوشه هایم به ارمغان بیاورم.

از سوی دیگر، به اعتقاد «محمد غربیه»، دانشجوی علوم سیاسی و از اهالی نبطیه(جنوب) که در شغل پدر خود در زمینه تهویه هوا و کولر نیز فعالیت دارد، با وجود بحران شدید اقتصادی همچنان حال و هوای ماه رمضان در درون مردم وجود دارد و آمادگی ها برای ورود به ماه مبارک با تزیینات و فانوس ها، ولی به میزان کمتر برقرار بوده است.

منبع
العربی الجدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا