اقتصادیخبر اولسیاسی

بیانیه مشترک عراق و عربستان در پایان نشست شورای هماهنگی دو کشور

شورای هماهنگی عراق و عربستان بر اهمیت تقویت روابط در همه زمینه ها در راستای رویکرد سران دو کشور و تقویت امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: پنجمین دور نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان امروز پنجشنبه 25 ماه 2023 در جده به ریاست ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر تجارت عربستان، و محمد علی تمیم، وزیر برنامه ریزی عراق، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عراق و عربستان بر عزم خود برای تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها تاکید کردند.

براساس بیانیه پایانی این نشست، دو طرف بر اهمیت گسترش چشم اندازهای همکاری دوجانبه و تقویت آن در زمینه های مختلف به ویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی، آموزشی، گردشگری و انرژی تاکید کردند.

عراق و عربستان، تلاش های موفق کشورهای اوپک پلاس در تحکیم ثبات بازار جهانی نفت را تحسین و بر اهمیت تداوم این همکاری و لزوم پایبندی همه کشورها به توافق اوپک پلاس تاکید کردند.

طرفین، ضمن تحسین سطح پیشرفت پروژه اتصال شبکه برق دو کشور به میزان هزار مگاوات بر اهتمام خود به تسریع در اجرای این پروژه و اهمیت تامین نیازهای لازم برای اجرای پروژه های انرژی تجدیدپذیر به میزان هزار مگاوات و تداوم رایزنی ها و دیدارهای برای اجرای پروژه پتروشیمی نبراس عراق تاکید کردند.

تشدید روند همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور از دیگر موارد تاکید شده در بیانیه صادره در پایان نشست شورای هماهنگی دو کشور است.

در این نشست تاسیس شرکت عربستانی عراقی سرمایه گذاری که به طور کامل وابسته به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان باشد و فرصت های سرمایه گذاری در عراق در بخش های مختلف بررسی شد.

عراق و عربستان ضمن تحسین حجم تجارت فیمابین که با افزایش 50 درصدی نسبت به سال 2021 به 1.5 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده، بر تداوم تقویت تبادل تجاری، استفاده از گذرگاه عرعر و تسریع در افتتاح گذرگاه جمیمه توافق و بر اهتمام خود به تقویت همکاری اقتصادی مشترک تاکید کردند.

دو طرف دستاوردهای خود در بخش مالی را تحسین کردند و به بررسی همکاری فیمابین در بخش بانکی پرداختند.

عراق و عربستان بر اهمیت همکاری و انسجام و تلاش برای ایجاد شراکت استراتژیک در مناطق اقتصادی ویژه عربستان و عراق از طریق تلاش برای احداث منطقه اقتصادی ویژه در مرز دو کشور تاکید کردند.

در این بیانیه به تداوم همکاری مشترک در مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدیدی وجودی برای کشورهای منطقه و جهان اشاره شده است و دو کشور بر تداوم حمایت از تلاش های عراق با همکاری با ائتلاف بین المللی برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی توافق و بر اهمیت همکاری برای تامین مرزهای مشترک تاکید کرده اند.

عراق و عربستان بر تداوم همکاری در زمینه حمل و نقل و خدمات لجستیک بین دو کشور و تسهیل عبور و مرور از طریق گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی و اقدامات سفر و انتقال کالا بین دو کشور تاکید کردند.

همکاری و تبادل نظر درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک برای دو کشور و لزوم دورکردن منطقه از تنش ها و تلاش برای برقراری امنیت پایدار از دیگر محورهای رایزنی دو هیئت عراقی و عربستانی بود.

هیئت های عراقی و عربستان بر سر تشدید همکاری ها در حوزه علمی، آموزشی و ورزشی نیز توافق کردند.

ایجاد یک سازوکار برای همکاری و تشویق سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بین دو کشور از دیگر توافقات عراق و عربستان بود.

در پایان رؤسای شورای هماهنگی عراق و عربستان بر اهمیت تقویت روابط در همه زمینه ها در راستای رویکرد سران دو کشور و تقویت امنیت و ثبات منطقه و پیشرفت چرخ توسعه به نفع دو ملت برادر و تحقق رفاه مشترک تاکید کردند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا