سیاسی

آیا ترامپ، نتانیاهو را در آستانه انتخابات غافلگیر می‌کند؟

در حالی که به نظر می رسد ترامپ یکی از همسو ترین رؤسای جمهور آمریکا با سیاست های تل آویو است، اما ممکن است طرح صلح ترامپ نتانیاهو را غافل گیر کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «اسرائیل هیوم» در یادداشتی با عنوان «طرح ترامپ کشتی انتخاباتی نتانیاهو را بشدت به تلاطم خواهد انداخت؛ بی‌بی [نتانیاهو] خواستار تعویق است» نوشت که قرار است رئیس جمهور آمریکا طرح خود برای سازش میان فلسطین و اسرائیل «معامله قرن» را در دسامبر منتشر کند اما نتانیاهو خواستار تعویق آن است.

در این یادداشت آمده است: به دنبال اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد راه حل تشکیل دو کشور را بر هر راه حل سیاسی دیگری ترجیح می‌دهد تا اندازه‌ای امیدها در دل معارضان سیاسی در اسرائیل زنده شد؛ پیشتر زیپی لیونی و ایهود اولمرت هر کدام جداگانه با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و حمایت قوی خود را از فرآیند سیاسی اعلام کردند که هدف آن ایجاد یک کشور عربی دیگر در خاورمیانه است.

نویسنده آورده است: پاسخ اعضای کنست و حزب مرتس از جبهه اسرائیل نشان می‌دهد که آنها تحت تاثیر خبر ترامپ قرار گرفته‌اند که گفته طرح سیاسی که روی میز فلسطین واسرائیل خواهد گذاشت ظرف فقط دو تا چهار ماه آینده ارائه می‌شود.

وی افزود: اما حزب لیکود و بیت یهودی به این قضیه از زاویه دیگری نگاه می‌کنند، در واقع امر به رغم اظهارات مکرر ترامپ درباره بهایی که اسرائیل به عنوان بخشی از توافق سیاسی خواهد پرداخت، رئیس جمهور آمریکا همچنان به اقدامات چشمگیر خود به نفع اسرائیل و ضد فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. قطع کمک مالی واشنگتن به آنروا و و اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن چند روز پس از یکی از همین اظهارات آمریکا صورت گرفت.

اسرائیل هیوم آورده است: اگر ما به اطرافیان ترامپ دقت کنیم باید به این نتیجه برسیم که وارد کردن هر گونه خدشه‌ای به اسرائیل هرگز در دستور کار ترامپ جای ندارد، منظور از این اطرافیان، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، توماس فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل، جارد کوشنر داماد ترامپ، و استیو منوشین وزیر خزانه‌داری و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و دیگران است.

این نشریه افزود: افرادی که نام آنها در بالا آورده شد در مشاغل فعلی خود هستند و در مناقشه میان فلسطین و اسرائیل از موضعی مشخص و برجسته درباره چه کسی برحق و چه کسی گناهکار است برخوردارند و احتمال اینکه حرفی و خبری منفی و خلاف میل اسرائیل بزنند بسیار ضعیف است.

نویسنده تأکید کرده است که  نگرانی‌ها به قوت خود باقی است به گفته منابعی مشخص، ترامپ می خواهد طرح سیاسی خود را در ژانویه ارائه دهد نتانیاهو که پس از گفته‌های رئیس جمهور آمریکا ابراز خوشبینی کرده و گفته است در این خصوص منتظر اتفاقات غافلگیر کننده ای نیست در هفته‌های اخیر برای به تعویق افتادن ارائه این طرح تا حد امکان تلاش کرده است.

وی افزود: پیامی که او برای ترامپ فرستاده این است که دلیلی برای عجله کردن نیست و اصلا طرف فلسطینی آماده دریافت چنین طرحی نیست و ژانویه زمان خیلی زودی برای ارائه این طرح است.

طبق این گزارش، بر اساس اطلاعاتی که به محافل دیپلماتیک اسرائیلی درز کرده است، بر خلاف اینکه ترامپ گفته موضوع قدس بعد از آنکه آن را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته، از میز مذاکره برداشته شده، اما قدس به شکلی که تاکنون مطرح نبوده، مطرح خواهد شد. این بدین معنا نیست که ترامپ دروغ می‌گوید، بلکه منظور این است که می‌توان به این نتیجه‌ رسید که بخش‌های معینی از قدس، [جزء] قدس نیست.

به عقیده نویسنده در خصوص موضوع قدس بدترین قضیه برای نتانیاهو زمان مطرح شدن آن است امسال سال انتخابات رژیم صهیونیستی است و ارائه طرحی سیاسی در زمانی نزدیک به مبارزات انتخاباتی این رژیم کشتی وی را گرفتار طوفانی خطرناک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش  البته این بدان معنا نیست که نتانیاهو بلد نیست چگونه روسای جمهور آمریکا را به بازی بگیرد این کار را در طول هشت سال ریاست جمهوری اوباما به گونه ای رفتار کرد که با هیجان و استقبال قابل ملاحظه حزب لیکود روبرو شد.

اسرائیل هیوم نوشت که قوانین انتخابات متفاوت است. بنِت منتظر نتانیاهوست. هر گونه امتیازدهی نخست وزیر اسرائیل یا اشاره وی به امتیازدهی منجر به پاسخ کوبنده‌ای از سوی [حزب] خانه یهودی است بنابراین از نظر بنت هیچ زمانی بهتر از حالا برای طرح سیاسی قریب الوقوع آمریکا نیست.

در ادامه این گزارش آمده که تقریبا یک سال پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ترامپ لحظه‌ای دنی دانون، سفیر اسرائیل را کنار زده و به او می‌گوید به نتانیاهو بگو کارهای احمقانه نکند. باید همراه ما حرکت کند. من گروهی در اختیار دارم که بیشتر از زمان همه روسای جمهور قبلی آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند.

اسرائیل هیوم آورده که دانون منظور حرف ترامپ را گرفت، پس از گذشت هشت سال از دوره ریاست جمهوری اوباما رئیس جمهوری کامل طرفدار اسرائیل روی کار آمده است اما او باز معتقد است که در نهایت باز طرف مخالف طرح‌های سیاسی آمریکا نتانیاهو است.

نویسنده در پایان نوشته پس از گذشت یک سال می‌توان با اطمینان گفت موضع ترامپ تغییر کرده است. آیا این آخرین کودتای اوست یا کودتای دیگری هم پیش‌بینی می‌شود. این مساله‌ای است که باز باقی می‌ماند و منجر به کابوس در اسرائیل می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا