سیاسی

کوثر ایرانی، به روز شده جنگنده قدیمی اف 5

تکنسین­های هواپیمای جنگی معتقدند کوثر همان جنگنده اف 5 اف تایگر آمریکا است

میدل ایست نیوز: ایران در حاشیه یک نمایشگاه نظامی که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور برگزار شد، از یک هواپیمای جنگی جدید رونمایی کرد. به گفته مقامات ایرانی این هواپیما از نسل چهارم جنگنده­های پیشرفته است، اما چندی بعد مشخص شد هواپیمایی که از آن با نام “کوثر” یاد می­شود، در واقع یکی از انواع قدیمی جنگنده­های آمریکایی است که در جنگ ویتنام متحمل شکست سختی شده بود.

تکنسین­های هواپیمای جنگی معتقدند کوثر همان جنگنده اف 5 اف تایگر آمریکا است که در جنگ ویتنام به آسانی هدف سربازان جبهه آزادی جنوب ویتنام (ویتکونگ) قرار می­ گرفت.

از مهم­ترین ویژگی­ های اف 5 اف تایگر سرعت بالای این جنگنده در رسیدن به اهداف مورد نظر است، اما این هواپیما برای انجام مانور در مواجهه با جنگنده ­های دشمن طراحی نشده است.

عملکرد این گونه از جنگنده­ ها بدین صورت است که بدون نزدیک شدن به سطح زمین برای تشخیص دقیق­تر هدف، سعی در منهدم کردن اهداف زمینی خود با سرعت بالا دارند. همین مسأله موجب دقیق نبودن اف 5 اف تایگر در هدف­گیری و انهدام مواضع دشمن می­ شود.

جنگ ویتنام به وضوح ضعف­های اف 5 اف تایگر را به تصویر کشید. سربازان “ویتکونگ” موشک­های ضدهوایی را بی هدف و تنها در مسیر احتمالی این جنگنده به سمت آسمان شلیک می ­کردند. آنان می­ دانستند اف 5 اف تایگر به دلیل قدرت پایین مانور در مسیری مستقیم حرکت می­ کند.

این موضوع با سیستم مدیریت نبردهای هوایی پیشرفته در تناقض است. ارتش­ های پیشرفته دنیا دیگر نیازی به هواپیمایی­ ندارند که سرعت آن­ ما فوق صوت باشد. امروزه ارتش­های دنیا ترجیح می­دهند جنگنده ­های خود را با مکانیزم ­های گریز از رادار و پیشروی آهسته به سمت هدف مجهز کنند تا از انهدام هدف پیش از ترک­ حریم هوایی دشمن اطمینان حاصل کنند.

یک روزنامه ­نگار و کارشناس پرواز ایرانی به برخی جزئیات جدید درباره این هواپیما دست یافته است. وی تأکید می­کند “کوثر” در واقع از نسل اف 5 اف تایگر است، با این تفاوت که با سیستم دیجیتال نوین تجهیز شده است.

سایت “دا آفیشینست” نیز با اشاره به موضوع جنگنده قاهر اف 313 نوشت: چنین حرف هایی از سوی ایران بی­سابقه نیست؛ قاهر اف 313 هواپیمایی ناکارآمد که طراحی بسیار نامناسبی داشت و تنها در صورتی می ­توانست پرواز کند که اصلاحات جدی و عمیق روی آن صورت بگیرد.

این سایت ادامه داد: قاهر بسیار کوچک بود، تا جایی که کابین ویژه خلبان برای یک فرد عادی مناسب نبود.

دا آفیشینست در پایان مقاله تحلیلی خود آورد: آن چه ایران در خصوص رونمایی از نسل چهارم جنگنده­ های پیشرفته می گوید در حقیقت معرف یک جنگنده با توانایی­ های حقیقی نیست و به نظر می ­رسد تنها به مثابه تبلیغات داخلی است.

ایران در سایه افزایش جنگ لفظی با آمریکا و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ­ای با این کشور در ماه می، تلاش می­ کند چنین نشان بدهد که آمریکا توان حمله نظامی به مرزهای ایران را ندارد.

منبع: العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا