سیاسی

رؤسای جدید عراق، به سود عراق و منطقه

ناظران امریکایی انتخاب برهم صالح بن ریاست جمهوری عراق را به سود عراق و همه منطقه می دانند و چه بسا روابط خوب او با ایران و امریکا به توقف شدت گرفتن تنش میان دو طرف بینجامد.

 

ميدل ایست نیوز: برهم صالح شخصیتی فرهیخته و مطلع است که با قدرت تمام به سوی تقویت گفت وگوی داخلی و هم زیستی مسالمت آمیز گام برخواهد داشت. او هم از مشکلات و پیچیدگی آنها مطلع است، هم از نقص هایی که کشورش بدان دچار است، و هم مصالح درهم آمیخته کشورهای همسایه، و هم می داند چگونه باید با جامعه بین المللی سخن بگوید تا به حمایت هایشان از عراق ادامه دهند.

با اینکه قانون اساسی عراق مسئولیت های وی را محدود می کند، رئیس جمهور عراق قطعا خواهد توانست با کمک قدرت خود وضعیت ریاست جمهوری در عراق را ارتقا بخشد و امید است که بتواند پیچیدگی های نظام سیاسی عراق را بکاهد.

برهم صالح هم از احترام ایران برخوردار است هم امریکا و همواره کانال ارتباطی خود را با هر دو دولت و علاوه بر آنها با دولت های اروپایی و عربی حفظ کرده است.

اگر صالح بتواند کسی را بیابد که به حرف هایش گوش دهد می تواند نقش مهمی در جهت دهی سیاست های واشنگتن داشته باشد و مانع از ادامه اشتباهات سرنوشت ساز امریکا در منطقه شود. او همچنین می تواند از شدت خواسته های برخی اداره های سیاسی تهران نیز بکاهد.

منافع برهم صالح برای عراق از اولین تصمیم وی مشخص شد

او به محض دستیابی به مقام جدید رفتاری متفاوت با همه سیاستمدارانی که به چنین مقام عالی ای دست می یابند پیشه کرد. او فقط دو ساعت بعد از سوگند ریاست جمهوری عادل عبدالمهدی را رسما به تشکیل کابینه مأمور کرد.

می توانست مانند بسیاری دیگر چند روز یا حتی چند هفته همه را منتظر نگه دارد تا فقط قدرت تازه یافته خود را نشان دهد و بعد توافق سیاسی بر انتخاب عادل عبدالمهدی به پای او نوشته شود.

انتخاب هم زمان رئیس جمهور و نخست وزیر تازه برای عراق می تواند از مهم ترین اتفاقات سیاسی امیدبخشی باشد که عراق سال هاست منتظر آن بوده.

آغاز از مناطق آزادشده

بی تردید رهبران جدید عراق با تهدیدهای عظیمی مواجهند. اداره درست کشور تضمینی اساسی برای ملت است تا مطمئن باشد که فداکاری های بزرگش برای نابودی داعش به باد فنا نرفته است.

در سیاهه بلند آنچه باید انجام داد چند موضوع اولویت دارد:

نخست ارائه خدمات اساسی به شهروندان به خصوص در دو منطقه بسیار مهم: یکی مناطقی که تازه از چنگ داعش آزاد شده اند و دیگر در مناطق جنوبی عراق که دهه هاست نادیده گرفته شده اند و اکنون در آستانه یک فاجعه زیست محیطی قرار گرفته اند.

اولویت دیگر مبارزه با فساد و آسان کردن روال های اداری و بورکراسی به منظور جلب سرمایه و رونق اقتصادی و بازسازی کشور جنگ زده است.

این دو موضوع حکم بمب های ساعتی ای را دارند که رهبران جدید عراق باید مانع انفجارشان شوند. درست است که عراق در جنگ با داعش پیروز شده اما معنای آن ضرورتا بازگشت امنیت به کشور نیست.

20هزار تروریست جهادی آزاد

منابع بلندپایه عراقی از حضور 20هزار تروریست جهادی در خاک عراق خبر می دهند که همچنان آزادند و نه فقط در مناطق غربی که در شمال و غرب بغداد و نیز در غرب موصل و کرکوک به سر می برند.

این اولویت سوم برای دولت جدید عراق است. این دولت با وجود پیروزی بر داعش امروز به دستگاه های ضد اطلاعاتی و تلاش های گسترده امنیتی برای نابودی کامل داعش نیاز دارد.

با این همه، تحولات سیاسی جدید حکم نسیمی روح بخش را دارد که بوی پایان طایفه گرایی و نژادپرستی در این کشور را می دهد. امروزه اکثر تشکل های سیاسی عراق ساختار فراطایفه ای و فرا قومی دارد.

پختگی سیاسی اهل سنت

از بارزترین نمودهای پختگی سیاسی در عراق آن است که نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) که نقشی اساسی در نابودی داعش داشتند وارد فاز خدمت رسانی به توده های خشمگین اهل سنت شدند.

گفتنی است که اهل سنت عراق در پی تغییر تعادل نیروها در این کشور و وحشیگری های داعش و ویرانی های ناشی از درگیری های سال های گذشته امروز رویکردی متفاوت و سازنده در پیش گرفته اند.

انتخاب برهم صالح با رأی مستقل نمایندگان مجلس و برخلاف نظر اصلی ترین حزب کردی یعنی حزب دموکرات کردستان انجام شد.

با همه این تحولات امیدبخش، پایگاه بریتانیایی میدل ایست آی، معتقد است که «ذهنیت دوگانه نگری که همه تحولات کشور را در چارچوب نزاع امریکا و ایران و متحدان منطقه ای شان می داند» همچنان بر تحلیل ها و پوشش های خبری عراق حاکم است. این پایگاه پیش بینی می کند که این نگاه همچنان حاکم بماند.

هم اکنون شایعاتی بر زبان هاست که انتخاب عادل عبدالمهدی نتیجه توافق سه جانبه سه شخصیت بسیار پرنفوذ در میان شیعیان بوده است: قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس؛ سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان؛ و مقتدا صدر رهبر جریان صدر در عراق.

اگر اینگونه باشد و عراق میدان بوکس میان این دو نیرو شده باشد، باید گفت که سلیمان بر بریت مک گورک، فرستاده رئیس جمهور امریکا به ائتلاف بین المللی ضد داعش، پیروز شده است.

از طرف دیگر گزارش هایی از رسیدن اموال هنگفت از خلیج فارس به بغداد خبر می دهند که هدف از آنها تأثیر بر نتایج سیاسی عراق و ضربه زدن به مصالح سیاسی ایران است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده نیز تهران را به دخالتی از همین دست در انتخابات اخیرعراق متهم کرده است.

هنوز اظهار نظر زود است

دربرابر این شایعات، تنها واقعیت مسلم این است که حیدر العبادی که گزینه امریکا برای نخست وزیری بود کنار گذاشته شد. او با اینکه در جنگ با داعش شایستگی خود را نشان داد، اما نظر محتاطانه ایران و برخورد سرد مرجعیت شیعه در نجف موضوعی نبود که بتوان نادیده گرفت.

با این همه اشتباهی بزرگ است اگر درباره قراردادن رهبران سیاسی جدید عراق در جبهه ایران شتاب کنیم. و اشتباه بزرگ تر آن است که روایتی را بپذیریم که مخالفان ایران یعنی واشنگتن و ریاض و تل آویو مطرح می کنند و عراق جدید را عضو تازه ائتلاف ضد ایرانی خود می دانند.

مأموریت مهم رؤسای جدید در کنار خدمت به ملت عراق

متأسفانه روایت ضد ایرانی در پایتخت های غربی و عربی حالتی وسواس آمیز می گیرد و برای همین صالح و عبدالمهدی باید نگاه های تردیدآمیز به اینکه در حال اجرای نقشه های ایران هستند را از میان بردارند.

این دو شخصیت خوشنامی و اعتبار و تجربه و جرئت لازم برای تحقق این هدف را دارند، و البته برای تحقق هدف بزرگ تر: تأمین خواسته های ملت عراق.

منبع: عربی پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا