سیاسی

حوثی ها از آغاز جنگ تا کنون با 189 موشک عربستان سعودی را مورد هدف قرار داده اند

نیروهای حوثی 189 فروند موشک به سمت عربستان شلیک کرده است که منجر به کشته شدن بیش از یکصد تن از آغاز این نبردها از حدود سه سال پیش تاکنون شده است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف عربی در یمن شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: نیروهای حوثی 189 فروند موشک به سمت عربستان شلیک کرده است که منجر به کشته شدن بیش از یکصد تن از آغاز این نبردها از حدود سه سال پیش تاکنون شده است.
این ائتلاف با اعلام این که پدافند هوایی عربستان موفق به رهگیری موشک بالستیکی شد که حوثی ها به سمت جنوب عربستان شلیک کرده بودند، اظهار داشت: نیروهای عربستانی توانستند این موشک را در هوا منهدم کنند اما ترکش های این موشک، جراحت سطحی 23 تن را در پی داشت.
سرهنگ ستاد، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به نقل از آژانش خبری سعودی (واس) شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: پدافند هوایی عربستان موفق به رصد موشکی شد که نیروهای حوثی وابسته به ایران از استان صعده به سمت اراضی عربستان سعودی شلیک کرده بودند.
وی افزود: نقطه هدفگیری شده این موشک شهر نجران بود و به شکل متعمدانه برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی شلیک شده بود اما نیروهای عربستانی توانستند این موشک را رهگیری و منهدم کنند ولی در پی سقوط ترکش های این موشک بر روی مناطق مسکونی، شاهد جراحت سطحی 23 تن از مردم عادی بودیم.
ترکی المالکی ادامه داد: این اقدام خصمانه نیروهای حوثی گواهی بر دست داشتن حکومت ایران در حمایت مسلحانه از این گروه یمنی است. و مجموع موشک های شلیک شده از سوی نیروهای حوثی مورد حمایت ایران تا کنون 189 فروند موشک بوده است که در نتیحه آن 112 تن از افراد غیرنظامی که شهروندان سعودی و افراد مقیم در این کشور بودند، کشته و همچنین صدها تن زخمی شدند.
از سویی دیگر کانال تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی ها عنوان داشت: موشکی که چهارشنبه شب شلیک شد، پایگاه گارد ملی عربستان در شهر نجران را هدف گرفته بود اما در مقابل، مرکز دفاع مدنی عربستان اظهار داشت: در پی این تهاجم موشکی چندین تن زخمی شدند كه در بين آنها دو كودک نیز دیده می شود، همچنین 11 تن نیز برای انجام مداوا راهی بیمارستان شدند.
در ماه های اخیر نیروهای حوثی تحت حمایت ایران حملات خود علیه مواضع عربستان سعودی را افزایش داده اند. و معمولا این موشک های شلیک شده در آسمان رهگیری و منهدم می شوند.
گفتنی است عربستان سعودی رهبری ائتلاف عربی برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت را برعهده دارد که در پی انقلاب سال 2015 حوثی ها در صنعا پا به فرار گذاشت.
مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن در گفتگویی مطبوعاتی در ژنف که به مناسبت اولین دور گفتگوهای صلح در طی سه سال گذشته اظهار داشت: هدف از این گفتگوها دستیابی به حل و فصل سیاسی برای این بحران است.
به موجب قطع نامه شماره 2216 سازمان ملل، حوثی ها باید از شهرهایی که تحت تسلط دارند عقب نشینی کنند و سلاح های خود را تسلیم نهادهای مسئول کرده و وارد روند سیاسی شوند که مورد توافق همه است.
دور آینده گفتگوها، چهارمین دور این مذاکرات میان طرف های درگیر یمنی از آغاز جنگ در این کشور پس از رایزنی های ژنو است. گفتنی است دور اول این گفتگوها سال 2015 در کشور سوئیس و دور دوم آن در سال 2016 در کویت انجام گرفت. دور چهارم این گفتگوها طی دو سال گذشته، نخستین نوع این مذاکرات خواهد بود که تحت اشراف نماینده جدید سازمان ملل در یمن برگزار خواهد شد.
منبع: میدل ایست اونلاین/ مترجم: سعید زرمحمدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا