سیاسی

روسیه ناچار است میان هم پیمانان خود در نشست سه جانبه آستانه توازن ایجاد کند

در صورت حمله شیمیایی ساختگی که توسط آمریکا در راستای تغییر معادله استراتژیک طراحی می شود، این امکان هست که دگردیسی بنیادین در روند تحولات سوریه ایجاد شود.

میدل ایست نیوز: اندرو کورییکو، پژوهشگر و تحلیلگر آمریکایی مقیم در روسیه اظهار داشت: اجلاس تهران که سران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران را روز جمعه گرد هم آورد، احتمال می رود منجر به توافقی شود که شهر ادلب را از حمله قریب الوقوع ارتش سوریه دور سازد.

این درحالی است که ترکیه موافقت خود را برای کمک به ایران جهت مقابله با تحریم های آمریکا اعلام کرده است.

کورییکو در مقاله ای که در مجله اورینتال ریویو منتشر کرد توضیح داد: در نشست سران، مهم ترین موارد همگرایی و واگرایی میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت؛ فشارهای آمریکا مسأله ای است که سه کشور بر آن اتفاق نظر دارند اما سرنوشت شهر ادلب از جمله موارد ای است که باهم اختلاف نظر دارند.

وی در ادامه مقاله خود افزود: ترکیه خواهان این است که منطقه کاهش تنش همچنان به قوت خود باقی بماند، اما ایران در مقابل رویکرد سوریه در باز پس گیری شهر ادلب را مورد حمایت قرار می دهد، در عین حال موسکو نیز ناچار است تا میان کشورهای مذکور نوعی توازن ایجاد کند تا این شراکت بزرگ دچار شکاف نشود.

کوریبکو بر این باور است که آینده ادلب تاثیر مستقیمی بر پروسه اصلاح قانون اساسی خواهد داشت که کمیته اصلاح قانون اساسی این کشور آن را تصویب کرده است.

وی عنوان داشت: ادامه وضعیت موجود، همان گونه که ترکیه بدان تمایل دارد، به احتمال زیاد منجر به اعطای خودمختاری به ادلب به عنوان بخشی از پروسه تمرکززدایی در سطح کشور می شود. اما بازپس گیری شهر مطابق خواسته ایران موجب ادغام این منطقه با دولت مرکزی خواهد شد و منطقه شمال شرق سوریه که تحت کنترل کردهاست این امکان را خواهد داشت که در مرحله پس از درگیری ها به خودمختاری برسد.

كوریبکو پیش بینی کرد که دیپلمات های ایرانی و ترکیه ای در خصوص امکان انجام معامله ای برای لغو عملیات آزادسازی ادلب، به بحث و گفتگو خواهند نشست.

ترکیه وعده داده است که در پی تشدید تحریم های اعمالی آمریکا از نوامبر پیش رو علیه ایران به این کشور برای مقابله با این تحریم ها حمایت عمده ای خواهد کرد. اما در خصوص موضع روسیه کوربیکو پیش بینی کرد موسکو به ایفای نقش میانجیگری در هر گونه راهکار های احتمالی بپردازد و چه بسا خود موسکو در این زمینه راهکاری ارائه دهد.

کوریبکو در پایان مقاله خود هشدار داد در صورت لبریز شدن کاسه صبر دولت سوریه و آغاز حمله به ادلب پیش از اجلاس سه جانبه، تلاش های این سه کشور به هدر خواهد رفت. و یا اینکه در صورت حمله شیمیایی ساختگی که توسط آمریکا در راستای تغییر معادله استراتژیک طراحی می شود، این امکان هست که دگردیسی بنیادین در روند تحولات سوریه ایجاد شود.

منبع: ترک پرس/ مترجم: سعید زرمحمدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا