سیاسی

برهم صالح با سفر به سلیمانیه اقدامات خود برای حل مسئله کرکوک را آغاز کرد

او در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که بسیاری مسائل پیش روی دولت جدید عراق است که یکی از آنها اختلافات میان بغداد و اربیل است و افزود که باید این مسائل با استناد به قانون اساسی حل شود.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در اولین سفر خود به کردستان عراق پس از انتخاب به ریاست جمهوری، به کردها وعده اجرای قانون اساسی را داد و اقدامات برای ایجاد راه حل برای مسئله استان کرکوک را آغاز کرد.

صالح ظهر امروز (شنبه) وارد سلیمانیه شد که پایگاه اصلی حزب «اتحاد میهنی کردستان» است. او در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که بسیاری مسائل پیش روی دولت جدید عراق است که یکی از آنها اختلافات میان بغداد و اربیل است و افزود که باید این مسائل با استناد به قانون اساسی حل شود.

او وعده داد که به «مسئولیت خود که پاسداری از قانون اساسی است» پایبند باشد و تأکید کرد که «در شرایط کنونی کشور و مشکلات بزرگی که عراق با آنها مواجه است عمل به این مسئولیت بسیار دشوار است اما همه تلاش خود را برای حل مشکلات به کار خواهیم بست».

صالح گفت: «از موقعیت خود برای واداشتن دولت جدید به عمل به تعهداتش استفاده خواهم کرد».

او درباره مسئله کرکوک نیز گفت که «وضعیت حقوقی کنونی کرکوک خلاف قانون اساسی است و باید مسائل حل شود و همه چیز به روال قانونی اش برگردد». صالح تأکید کرد: «باید اوضاع در کرکوک عادی شود و راه آن نظرخواهی از ساکنان اصلی کرکوک است چون آنان بهتر از هر کسی از اوضاع استانشان باخبرند برای همین باید حل مسئله با اراده ساکنان کرکوک باشد که در نتیجه اختلافات سیاسی آسیب های بسیاری دیده اند».

او وعده داد که گفت و گوی ملی میان اهالی کرکوک را آغاز خواهد کرد تا مشکلات آنان از این مسیر حل شود و تأکید کرد که باید کرکوک مانند دیگر استان های عراق از ثروت های ملی خود برخوردار باشد و مسیر بازسازی و توسعه را پیش گیرد.

پیش از این «العربی الجدید» از توافق برهم صالح، رئیس جمهور عراق، با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر، برای رسیدگی به پرونده استان کرکوک خبر داده بود. توافقی که ساکنان این منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

در همین راستا، یک مقام سیاسی نزدیک به دفتر رئیس جمهور عراق، خبرداد که اقدامات برهم صالح و تماس ها و گفت و گوهای وی برای طراحی نقشه راهی برای حل مسئله کرکوک آغاز شده است و افزود که مسئله کرکوک از مهم ترین مسائلی است که صالح در پی یافتن راه حلی مناسب برای آنهاست.

کرکوک استانی با ترکیب متنوع جمعیتی است که همه گروه ها از کرد و عرب و ترکمان می خواهند در آن دست بالا را داشته باشند.

منبع: العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا