سیاسی

تلاش امریکا برای جلوگیری از تصویب طرح اخراج نیروهای نظامی خارجی از عراق

نمایندگان مجلس عراق درحال تنظیم طرحی برای اخراج همه نیروهای نظامی خارجی از خاک عراق هستند. این طرح از حمایت بسیاری از احزاب شیعه و شماری از نیروهای سیاسی کرد و سنی برخوردار است که امریکا را در رسیدن به اهدافش در عراق ناتوان دیده اند.

میدل ایست نیوز: مقامات و سیاستمداران عراقی خ‍‌‌‌بر داده‌اند‌ که برخی فرماندهان نظامی و مقاماتی در وزارت خارجه امریکا در واشنگتن و همچنین سفارت امریکا در عراق تحرکاتی پیش‌دستانه و مذاکراتی با مقامات سیاسی عراقی شیعی برای کارشکنی و جلوگیری از تصویب قانونی آغاز کرده‌اند که پیمان «سائرون» به رهبری «مقتدا صدر» و پیمان «فتح» به رهبری «هادی العامری» برای الزام همه نیروهای نظامی خارجی به‌خصوص نیروهای امریکایی به خروج از کشور تا نیمه سال 2019 به مجلس این کشور پیشنهاد کرده‌اند.

یک مقام بلندپایه عراقی به «العربی الجدید» گفت که جریان صدر و ائتلاف فتح با حمایت تشکل‌هایی مانند «الفضیله» و «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی بر ارائه این قانون به مجلس و تصویب آن توافق دارند. به گفته مقام بلندپایه این بخشی از توافقاتی است که برای تشکیل دولت جدید عراق و رسیدن به نامزدهای توافقی در ریاست جمهوری و نخست وزیری انجام شده است. این مقام افزوده که به محض تشکیل دولت عادل عبدالمهدی این طرح به مجلس عراق ارائه خواهد شد. این منبع گفته که رئیس دولت پیشبرد امور، حیدر العبادی، برای کارشکنی در هرگونه تصمیمی علیه نیروهای خارجی تلاش هایی کرده بود و پیش‌تر طی گزارش‌هایی به مجلس و تشکل‌های سیاسی از خطر اخراج نیروهای امریکایی از عراق سخن گفته و اوضاع امنیتی کشور را شکننده خوانده بود و گفته بود که احتمال دارد عراق میدان نزاع‌ها و مشکلات کشورهای منطقه شود و حضور امریکا عامل حفظ و تقویت عراق است.

این مقام افزوده که این گزارش‌ها تا حدودی واقع‌بینانه و بر اساس مشاهدات میدانی است، با وجود این به احتمال زیاد مجلس عراق قانون اخراج نیروهای خراجی را تصویب کند و می‌ماند این موضوع که دولت تا چه حد در اجرای آن جدیت نشان دهد. به گفته این مسئول امریکایی‌ها تماس‌هایی با شخصیت‌های تأثیرگذار شیعه در عراق آغاز کرده‌اند تا در این طرح بازبینی‌هایی انجام شود، به‌خصوص که تلاش‌های آنان برای نخست‌وزیری مجدد حیدر العبادی شکست خورده است و از آن سوی «تشکل‌های وابسته به ایران مانند فتح و دولت قانون نتوانسته‌اند به مناصب کلیدی در حکومت جدید عراق دست یابند».

در همین راستا، اخباری که از نجف اشرف به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که برجسته‌ترین گروه‌هایی که از این طرح قانونی حمایت می‌کند جریان صدر و ائتلاف فتح با شاخه‌های متعدد آن مانند «بدر» و «صادقون» و نیز ائتلاف دولت قانون و حزب الفضیله و «حرکة عطاء» و تشکل «کفاءات» است. همچنین برخی نمایندگان سنی و کرد که به روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران شناخته شده‌اند. بر اساس اخبار غیر رسمی، این قانون که گروهی از حقوق‌دانان مشغول تدوین نسخه نهایی آن هستند با استناد به بند اول و ماده پنجم قانون اساسی عراق نوشته شده که به موجب آن عراق «کشوری مستقل با حاکمیت ارضی کامل است و مسئول امنیت زمین و آسمان و آب‌های آن ارتش عراق است». در این طرح قرار است که بر اخراج همه نیروهای نظامی خارجی از خاک عراق ازجمله کردستان عراق و نیز بر حمایت از نیروهای نظامی عراق و تشکیلات نظامی وزارت کشور و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) و تقویت توان نیروی هوایی عراق و تأمین سامانه‌های دفاعی لازم و امضای توافق‌نامه‌های نظامی دفاعی با کشورهای همسایه و دوست (بدون آوردن نام هیچ کشوری) تأکید شود.

«اسعد عبدالسادة» نماینده عضو ائتلاف سائرون، گفت که مجلس تصمیم دارد نیروهای امریکایی را از عراق بیرون کند. او به مطبوعات داخلی عراق گفت که «مجلس برای اخراج این نیروها از عراق تلاش خواهد کرد و آنچه را در دوره سابق مجلس مطرح شده بود به سرانجام خواهد رساند». اشاره او به طرحی است که در دوره پیشین مجلس عراق برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق مطرح شده بود. او تأکید کرد که «دیگر حضور هرگونه نیروی نظامی غیر عراقی پذیرفته نیست و تاکنون چیز ملموسی ندیده‌ایم که ثابت کند نیروهای امریکایی موجود در عراق نقش استشاری روشنی دارند».

«انتصار الموسوی» نماینده مجلس از ائتلاف فتح نیز گفته بود که اخراج نیروهای امریکایی از عراق از اولویت‌های ائتلاف وی در دوره جدید مجلس است. او در بیانیه‌ای «اقدامات امریکایی علیه یگان‌های مقاومت در عراق» را محکوم کرده بود.

در همین راستا، لقاء مکی، کارشناس امور سیاسی عراق، به العربی الجدید گفت که احتمال تصویب این قانون بالاست، زیرا شمار نمایندگانی که از این ایده استقبال می‌کنند کم نیست، «البته تعداد آنها هنوز به نصف به علاوه یک نرسیده اما به آن نزدیک است». به نظر مکی برخی نمایدگان سنی و کرد هم به این قانون رأی خواهند داد چون در میان بسیاری از اطراف سیاسی عراق درباره توانایی امریکا در عراق سرخوردگی پیش آمده و آنان احساس می‌کنند که امریکا در عراق دربرابر ایران شکست خورده است. او می‌گوید که امریکا چیز زیادی برای اعمال فشار بر گروه‌های عراقی ندارد و دیگر بر همه روشن شده که نمی‌تواند به وعده‌هایش در عراق عمل کند و برگه‌های چندانی هم ندارد که با آنها مانور بدهد یا اعمال فشار کند، برای همین برخی نیروهای سنی و کرد ترجیح می‌دهند برای جلب رضایت ایران به این قانون رأی مثبت دهند.

لقاء مکی تصویب چنین قانونی را ضربه‌ای اساسی به استراتژی امریکا در منطقه می‌داند و می‌گوید که تصویب این قانون نشان خواهد داد که امریکا در ساخت یک منظومه استراتژیک منطقه ای برای رویارویی با ایران شکست خورده است.

منبع: العربي الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا