سیاسی

وزارت کشور «گره» تکمیل کابینه عراق

پیمان البناء به رهبری نوری مالکی تأکید کرده که بر نامزدی فالح الفیاض برای وزارت کشور پافشاری می کند.

میدل ایست نیوز: پیمان «البناء» به رهبری «نوری مالکی» بار دیگر بر واگذاری وزارت کشور به «فالح الفیاض» پافشاری کرد و هشدار داد که رفتار تحکم آمیز ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدا صدر» روند تشکیل دولت را به تعطیلی خواهد کشاند.

به گزارش الحیات، «منصور المرعید»، عضو پیمان بناء در مجلس عراق گفت که این پیمان همچنان بخت فالح الفیاض برای وزارت کشور را بالا می داند و همچنان بر نامزدی وی پافشاری می کند و افزود که مخالفت تشکل های دیگر با این گزینه تاکنون دلیل موجهی نداشته است.

او گفت که مذاکرات میان تشکل های سیاسی برای توافق بر سر دیگر نامزدهای وزارتخانه ها ادامه دارد و به احتمال قوی تا پیش از جلسه بعدی پارلمان در هفته آینده این توافقات نهایی خواهد شد.

پارلمان عراق هفته گذشته از میان 22 وزیر پیشنهادی عادل عبدالمهدی به 14 وزیر رأی اعتماد داد و به سبب مخالفت فراکسیون سائرون به رهبری مقتدا صدر رأی گیری برای دیگر وزرای پیشنهادی و از شاخص ترین آنها فالح الفیاض، رئیس نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی)، به بعد و مذاکرات بیشتر موکول شد.

قرار است رأی گیری برای تکمیل کابینه در ششم نوامبر انجام شود، اما عدنان الاسدی از وضعیت «تبعیت» عبدالمهدی از فراکسیون «سائرون» انتقاد کرد و آن را ناامیدکننده خواند.

او گفت که نخست وزیر شخصیت سیاسی و ملی و شناخته شده است و امیدوار بودیم با قاطعیت و شجاعت عمل کند و قرار نیست که زیر نظر این فراکسیون و آن تشک سیاسی باشد.

در همین راستا، اسعد عبدالساده نماینده مجلس از ائتلاف سائرون تأکید کرد که مخالفت با تعیین فالح الفیاض برای وزارت کشور به علل «حرفه ای» و نه سیاسی است و افزود که درصورت تعیین گزینه های مناسب برای وزارتخانه های دفاع و کشور در جلسه آینده رأی گیری برای تکمیل کابینه بدون مشکلی انجام خواهد شد.

این در حالی است که در روند تشکیل دولت جدید عراق برخی تشکل های سیاسی بارز مانند جریان ملی حکمت عراق اعلام کردند که هیچ نامزدی را به نخست وزیر تحمیل نخواهند کرد و در تعیین نامزد از تشکل های خود به نخست وزیر آزادی عمل کامل دادند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا