سیاسی

برهم صالح در دیدار با مالکی خواستار حمایت از نخست وزیر کابینه شد

گزارش ها در بغداد از ادامه اختلافات بر سر وزرای دفاع و کشور خبر می دهند.

 

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، از همه نیروهای سیاسی خواست که از «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر، حمایت کنند تا بتواند دولت خود را تکمیل کند.

در بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهوری عراق آمده که برهم صالح در دیدار با «نوری مالکی»، رئیس «ائتلاف دولت قانون»، تازه‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی کشور را بررسی و تلاش‌های همه گروه‌ها برای رسیدن به توافق بر سر تشکیل کابینه را بررسی کرد.

به گزارش الحیات، در این بیانیه آمده که صالح از همه نیروهای سیاسی خواست که «از نخست وزیر برای تشکیل دولتی قدرتمند که آمال ملت عراق را عملی سازد حمایت کنند».

این بیانیه افزوده که «نوری مالکی نسبت به نقش رئیس جمهور در آینده سیاسی عراق با توجه به مواضع سازنده وی در روند سیاسی کشور و ثبات عراق و پایبندی به قانون اساسی ابراز خوش‌بینی کرد و خواستار همکاری همه نیروها برای ارائه بهترین‌ها به ملت عراق شد».

این در حالی است که اختلافات میان تشکل‌های سیاسی بر سر نامزدهای وزارتخانه‌های باقی‌مانده به‌خصوص وزارت دفاع و وزارت کشور بالا گرفته است و فراکسیون «بناء» که نوری مالکی از رهبران شاخص آن است بر گزینه‌ای پافشاری می‌کند که دیگر تشکل‌های سیاسی با آن موافقت ندارند.

در همین راستا، غاندی محمد، عضو ائتلاف «الوطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» تأکید کرد که هنوز تشکل‌های سیاسی درباره آرایش کابینه به توافق نرسیده‌اند و افزود که وزارت دفاع سهم ائتلاف «الوطنیه» است و عبدالمهدی «فیصل فنر» را برای این سمت برگزید اما فنر خود تمایلی به پذیرش این سمت نداشت و ائتلاف الوطنیه هشت نامزد مناسب را برای این مقام به عبدالمهدی معرفی کرده است.

او تأکید کرد که «البته ما اعتقادی به سهمیه‌بندی مناصب دولت نداریم».

در همین راستا، مصطفی العانی، از سران «ائتلاف المحور» تأکید کرد که عرف سیاسی از سال 2003 بر این قرار گرفته که وزیر دفاع از نیروهای اهل سنت باشد و نامزدهای خود را برای این سمت معرفی کرده که یکی از آنها «هشام الدراجی» است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا