سیاسی

رفع اتهام از فاسدان و تروریست ها با هدف ائتلاف با «هادی العامری»

یک منبع آگاه خبر داد که احکام صادره علیه برخی احزاب و چهره های فاسد و حامی تروریسم در عراق متوقف شده است.

میدل ایست نیوز: منابعی آگاه به پایگاه خبری «العربی الجدید» خبر داده اند که برخی گروه های سیاسی عربی اهل سنت عراق به خصوص «جنبش الحل» به رهبری «جمال الکربولی» و «خمیس الخنجر» و حزب اسلامی عراق از حمایت های گسترده ایران برای کسب اعتبار دوباره سیاسی برخوردار شده اند.

این منبع آگاه که در دولت سابق عراق مقام وزارت داشته گفته که میان ماه های آوریل و اوت سال گذشته این گروه های سیاسی از حمایت فراوان ایران برخوردار شدند تا بتوانند آبرو و اعتبار ازدست رفته خود را به خصوص در مناطق سنی نشین مانند استان نینوا به دست آورند. این احزاب چنان بی اعتبار شدند که در استان نینوا ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» توانست در انتخابات اخیر بیشترین رأی را بیاورد.

به گفته این منبع مطلع نوع حمایت های ایران از این گروه ها متفاوت بوده است، برخی از آنها فقط حمایت سیاسی شده اند اما برخی دیگر علاوه بر حمایت سیاسی از حمایت حقوقی برخوردار شده و پرونده های فساد و تروریسم آنها در دستگاه قضایی عراق با واسطه گری تهران و حزب الله لبنان بسته شده است، ضمن اینکه برخی از این گروه ها از حمایت مالی نیز برخوردار شده و اکنون توانسته اند فعالیت های خود در مناطق آزادشده را ازسر بگیرند.

این منبع افزوده که هدف ایران از این حمایت ها آن بوده که بتواند این گروه های سیاسی را به ائتلاف «فتح» به ریاست «هادی العامری» جذب کند و تشکلی دربرابر ائتلاف نیروهای سیاسی دیگر شیعی که گروه صدر ـ حکیم ـ العبادی آن را هدایت می کنند تشکیل دهد.

به گفته این منبع کسانی مانند «احمد ابوریشه» و جمال الکربولی و خمیس الخنجر از چند سال پیش احکام بازداشت به علت حمایت از تروریسم و فساد مالی و تشویق به حمله به نیروهای نظامی عراق دریافت کرده اند اما دستگاه قضایی عراق اجرای این احکام را متوقف کرده است.

این مقام آگاه ادامه داده که این وضعیت باعث شده این گروه ها در پی بهبود وجهه خود در میان ساکنان مناطق سنی نشین عراق برآیند.

«یحیی المحمدی» نماینده مجلس عراق از ائتلاف «محور» تأکید کرد که این احزاب و گروه های سنی که به سمت ائتلاف با نیروهای سیاسی حشد الشعبی رفتند اکثرا برای ماندن در صحنه سیاسی کشور و دستیابی به مقام و منصب دست و پا می زنند.

«حامد المطلک»، عضو ائتلاف «الوطنیه» نیز گفت که ایران در ماه های گذشته احزاب حاکم در کشور را به مخفیکاری در پرونده های فساد و تروریسم برخی شخصیت های اهل سنت واداشته و دربرابر ائتلاف این شخصیت ها با نیروهای حشد الشعبی را به دست آورده است.

او تأکید کرد که کسی نمی تواند توانایی و قدرت ایران در عراق را انکار کند و افزود که این چهره ها در استان های سنی نشین اقبالی ندارند.

او افزود که مردم در استان های سنی نشین خواستار کنار رفتن این چهره های فاسدی هستند که راه را برای ورود تروریست ها به کشور باز کردند و امروز در پی منافع سیاسی با دشمنان سابق خود متحد شده اند و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد منافع کشور است.

«اثیل النجیفی» از سران ائتلاف «القرار» و استاندار نینوا در زمان سقوط موصل نیز تأکید کرد که از ائتلاف این افراد با یکدیگر و با متحدان ایران مهم تر آن است که مبادا این گروه ها به دور از منافع عراق برنامه ای ضد امریکایی در عراق راه بیندازند و بار دیگر موضوع درگیری نظامی با سربازان امریکایی در خاک عراق را ذیل عنوان «مقاومت» آغاز کنند و بار دیگر برای کشور مسئله درست کنند.

او افزود که ائتلاف «خمیس الخنجر» با «هادی العامری» تصمیمی نبوده که یک شبه گرفته شود بلکه آن دو بیش از یک سال قبل از ائتلاف رسمی شان با یکدیگر تماس های محرمانه داشتند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا