سیاسی

«سی آی ای» مطمئن شده که خرابکاری نفتکش ها در نزدیکی امارات کار ایران بوده است

یک مقام آگاه امریکایی گفته که جمع بندی سی آی ای تردیدی در دست داشتن ایران در این حادثه به جای نمی گذارد.

میدل ایست نیوز: شبکه «ای بی سی نیوز» با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه نزدیک به «سی آی ای» اعلام کرد که این سازمان امنیتی از دست داشتن ایران در اقدام خرابکارانه علیه چهار نفتکش در آب های آزاد نزدیک بندر فجیره امارات مطمئن شده است.

این مقام آگاه به این شبکه گفته که تازه ترین بررسی های سی آی ای نشان می دهد که قرار دادن بمب های دست ساز زیر این نفتکش ها باعث آسیب دیدن آنها شده است.

او گفت که چهار نفتکش در این حادثه آسیب دیده اند که دوتا از آنها متعلق به عربستان و یکی امارات و یکی نروژ بوده است.

وی افزود که انفجار این بمب ها باعث ایجاد حفره هایی به قطر 1/5 تا 3 متر شده است.

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا پیش تر روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که «به احتمال زیاد» ایران در پشت «عملیات خرابکارانه‌ای» قرار دارد که در خلیج فارس روی داده است.

پمپئو در جریان گفت وگو با خبرنگار شبکۀ رادیویی Salem آمریکا گفته بود: «با توجه به تمام اختلافات منطقه‌ای در یک دهۀ گذشته همچنین شیوۀ این حمله، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد ایران در پشت این حادثه قرار دارد.»

«ای بی سی» نیوز همچنین خبر داده که اطلاعاتی که باعث شده بود امریکا نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام کند تصاویری بود که نشان می داد ایران در حال نصب موشک های کروز بر قایق های کوچک در خلیج است.

این گزارش افزوده که در تصویرهای بعدی مشخص شد که ایران اواخر هفته گذشته این موشک ها را برداشته است و همین باعث شده که امریکایی ها از عقب نشینی ایران دربرابر تهدیدهای امریکا سخن بگویند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز دیروز (سه‌شنبه 21 مه) در جریان نشستی محرمانه، اطلاعات طبقه‌بندی شده دربارۀ ایران را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، «پاتریک شاناهان»، سرپرست وزارت دفاع و ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز حضور داشتند.

آنها در تلاش بودند قانونگذاران را متقاعد کنند که دولت آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تجاوز ایران است و نه حمله به این کشور.

این جلسه پس از آن تشکیل شد که نمایندگان کنگره آمریکا، شامل دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ تحولات خاورمیانه در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه را خواستار شدند.

برخی از اعضای دموکرات کنگره مقامات دولت آمریکا را متهم به تحریف اطلاعات با هدف دادن پاسخ‌های تهاجمی به رفتارهای ایران کردند.

مایکل مک‌کول، از اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از برگزاری این نشست به خبرنگاران گفت: «هیچ قصدی برای آغاز جنگ در این منطقه وجود ندارد. آمریکا تنها به دنبال اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تجاوزات ایران است.»

همچنین بخوانید :

چرا واکنش امارات به ماجرای نفتکش ها اینقدر محتاطانه است؟

وزیر نفت عربستان: دو نفتکش سعودی هم هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند

 

منبع
ای بی سی نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا