سیاسی

بیش از 200 مقام نظامی و امنیتی اسرائیل خواستار پیش گرفتن «روش تهاجمی» دربرابر ایران و حزب الله و حماس شدند

در سندی که یک روزنامه اسرائیلی آن را منتشر کرده از مقامات اسرائیل خواسته شده که مانع از تکرار الگوی کره شمالی ازسوی ایران شوند.

میدل ایست نیوز: بیش از ۲۰۰ مقام امنیتی و نظامی اسرائیلی دارای گرایش های دست راستی که پیشتر مناصب نظامی و امنیتی گوناگون داشته اند با امضای طوماری به نخست وزیر اسرائیل  از وی خواستند که «در برابر دشمنان اسرائیل روش تهاجمی را پیش بگیرد».

در این سند که روزنامه اسرائیلی «یسرائل هیوم» در نسخه عبری خود آن را منتشر کرده تأکید شده که دولت نباید در استفاده از قدرت نظامی دربرابر حضور نظامی ایران در سوریه و حزب الله لبنان تردید نشان دهد به خصوص که «گزارش ها از افزایش تهدیدهای نظامی آنان در منطقه خبر می دهد».

در این سند توصیه شده که باید ناکام گذاشتن تلاش های ایران برای «ایجاد حضور قدرتمند نظامی در سوریه» و همچنین «زرادخانه عظیم موشکی حزب الله در لبنان» باید در رأس اولویت های اسرائیل قرار بگیرد.

این کارشناسان براساس این سند تأکید کرده اند که ایران با افزایش حضور نظامی خود در سوریه و لبنان می خواهد الگوی کره شمالی را تکرار کند که با تقویت حضور نظامی خود کاری کرده که کره جنوبی بیش از هر کشور دیگری نگران جنگ با کره شمالی باشد، زیرا در صورت درگرفتن جنگ سئول در تیررس موشک های کره شمالی خواهد بود.

در این گزارش آمده که ایران با افزایش حضور نظامی خود در سوریه و لبنان می کوشد که اسرائیل را از هرگونه حمله ای بازدارد.

این سند که «عامی درور»، مشاور امنیت ملی اسبق اسرائیل از امضاکنندگان آن است همچنین به مقامات اسرائیلی توصیه کرده که هرگونه درگیری آتی در غزه را بهانه کند و به دستگیری گسترده مقامات و رهبران حماس دست زند و اینگونه «نیروی حماس را از میان بردارد».

امضاکنندگان این سند همچنین درباره اجرایی کردن طرح انضمام ۶۰ درصد از مساحت کرانه باختری رود اردن به اسرائیل هشدار داده اند.

این کارشناسان نظامی و امنیتی در این طومار از نتانیاهو خواسته اند که پیش از چنین تصمیمی موضوع را به همه پرسی در اسرائیل بگذارد.

این کارشناسان نظامی و امنیتی این تصمیم را به معنای پایان هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین می دانند و به نظر آنان نتیجه اش خلأ امنیتی در این منطقه است که راه را برای نیروهای نیروهای حماس جهت محکم کردن جای پایشان در کرانه باختری هموار می کند و این به افزایش خطرهای امنیتی برای اسرائیل می انجامد.

در این طومار آمده که تحمیل قانون اسرائیل بر کرانه باختری بدون توافق سیاسی واکنش های شدیدی در پی خواهد داشت که به امنیت و اقتصاد اسرائیل و حتی جایگاه آن در منطقه و جهان آسیب می زند.

امضاکنندگان این سند افزوده اند که انضمام کرانه باختری باعث می شود که ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل در پی سلطه بر کرانه باختری برآیند در حالی که اسرائیل تاکنون حیات میلیون ها فلسطینی را تأمین کرده تا خود را درگیر انضمام این تعداد فلسطینی به اسرائیل نکند. آنها تأکید کرده اند که چنین کاری به معنای منتفی کردن هرگونه احتمال تسویه سیاسی در آینده است.

در این طومار تأکید شده که انضمام کرانه باختری به اسرائیل تبعات اقتصادی سنگینی نیز خواهد داشت چون باید به معیشت 2/6 میلیون فلسطینی نیز بپردازد و این ۵۲ میلیارد شکل (۱۴/۵ میلیارد دلار) در سال هزینه می برد.

«افرائیم انبار»، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قدس، که از امضاکنندگان این سند است تأکید کرده که استفاده از نیروهای نظامی باید پس از ایجاد وفاق داخلی صورت گیرد و افزوده که تل آویو باید برای افکار عمومی اسرائیل به صراحت توضیح دهد که برخورد با ایران ربط مستقیمی به امنیت داخلی اسرائیل و کاهش قربانیان یهودی دارد.

«میکی اهرنسون» از دیگر امضاکنندگان این طومار نیز معتقد است که اسرائیل باید هماهنگی های خود با روسیه را افزایش دهد تا بتواند منافع خود را در سوریه تأمین کند.

این سند همزمان با افزایش سقف مطالبات احزاب راست و دینی اسرائیل برای پیوستن به دولت ائتلافی «بنیامین نتانیاهو»، مأمور تشکیل دولت در اسرائیل، منتشر شده است. از اصلی ترین مطالبات این احزاب انضمام کرانه باختری به اسرائیل است، موضوعی که نتانیاهو نیز پیشتر از آن حمایت کرده و در تبلیغات انتخاباتی خود درباره آن سخن گفته بود.

از طريق
یسرائیل هیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا