سیاسی

افشاگری علیه فرمانده ستاد استان الانبار، انتقام «حزب الله عراق» یا تلاش برای انحراف افکار عمومی؟

منابع آگاه تأکید کرده اند که راه انداختن جنجال علیه فرمانده ستاد انبار ازسوی «حزب الله عراق» با هدف انحراف افکار عمومی از دستورالعمل اصلاح ساختار حشد الشعبی است.

میدل ایست نیوز: تحقیقات با سرتیپ «محمود الفلاحی»، فرمانده ستاد عملیات انبار، در پرونده همکاری با نیروهای نظامی امریکایی و ارائه اطلاعات امنیتی درباره محل استقرار نیروهای حشد الشعبی کاملا محرمانه در جریان است.

کمیته متشکل از فرماندهی نیروهای مسلح و وزارت دفاع درحال بازپرسی از الفلاحی درباره فایل صوتی منتشرشده از وی را که یکی از گردان های حشد الشعبی آن را به رسانه ها داده هستند.

دولت عراق تاکنون هیچ اظهار نظری درباره این اتهامات نکرده و فقط وزارت دفاع اعلام کرده که در این باره تحقیق خواهد کرد.

اما برخی نیروهای حشد الشعبی با پیش افتادن از سیر تحقیقات از «اعدام الفلاحی به اتهام خیانت» سخن گفته اند.

منابع آگاه به «المدی» گفته اند که تحقیقات جاری در این پرونده تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می شود و نهادهای امنیتی بسیار مراقب اند که اطلاعاتی به مطبوعات و رسانه ها درز نکند.

این منابع راه انداختن جنجال در این باره را به دستورالعمل نخست وزیر عراق درباره حشد الشعبی و تلاش برخی گردان های حشد برای برهم زدن فضا مربوط دانسته اند.

کتائب حزب الله عراق با صدور بیانیه ای در واکنش به دستورالعمل نخست وزیر عراق بدون اشاره به این دستورالعمل بر لزوم «پایان دادن به مظاهر اشغالگری امریکا» تأکید کرد.

برخی دیگر از نزدیکان به حشد نیز این دستورالعمل را نتیجه فشارهای امریکا بر «عادل عبدالمهدی» دانست، اما «یوسف الکلابی»، سخنگوی نظامی سابق حشد الشعبی که اکنون نماینده مجلس است تأکید کرد که این دستورالعمل نتیجه توصیه های کمیته مشترکی از حشد و ستاد فرماندهی مشترک بوده که به مدت 7 ماه وضعیت این نیروها را بررسی کرده است.

برخی منابع آگاه به «المدی» گفته اند که اجرای این توصیه ها نتیجه مشورت های «محمد الهاشمی»، از سران مجلس اعلای اسلامی عراق و رئیس دفتر نخست وزیر، و همچنین «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس حشد الشعبی انجام شده که هر دو از چهره های نزدیک به ایران دانسته می شوند.

منابع نزدیک تأکید می کنند که جنجال راه انداختن علیه الفلاحی نتیجه مواضع قاطع وی درباره منطقه نخیب است که در کنترل نیروهای حزب الله عراق است.

«هیبت الحلبوسی»، نماینده استان انبار در مجلس عراق، در واکنش به انتشار فایل صوتی منسوب به الفلاحی آن را «انتقام از وی به علت قاطعیتش در برابر گروه های نامشروع در استان» خواند.

مقاماتی در استان انبار کتائب حزب الله را به دست داشتن در ربایش بیش از هزار نفر در منطقه نخیب در استان انبار، در نزدیکی کربلا، در حین فرارشان از چنگ تروریست های داعش در سه سال پیش متهم می کنند.

«حامد المطلک»، نماینده سابق استان انبار تأکید می کند که کسانی که از مناطق تحت کنترل داعش فرار می کردند اول باید پست های بازرسی ارتش را پشت سر می گذاشتند و سپس به پست های بازرسی کتائب حزب الله می رسیدند که ورودی های استان کربلا را به دست گرفته بود.

برخی منابع موثق گفته اند که حزب الله عراق در اطراف منطقه «جرف النصر» (جرف الصخر سابق) بازداشتگاه هایی راه انداخته که احتمالا افراد ربوده شده در آنها نگه داری می شوند.

منطقه جرف النصر همان منطقه ای است که گفته شده پهپادهایی که به تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کرد از آنجا پرواز کرده است.

به موجب توزیع مأموریت میان نیروهای حشد الشعبی، امنیت منطقه جرف النصر و النخیب و چند منطقه دیگر در استان انبار به دست کتائب حزب الله است.

کتائب حزب الله که سابقه فعالیت های گسترده ای در عرصه تجسس و حملات سایبری دارد، پس از اعتراف صریح به تجسس و ردیابی مکالمات فرمانده ستاد عملیات انبار، اعلام کرد که سفارت امریکا در عراق دولت را برای تبرئه الفلاحی تحت فشار شدید قرار داده است.

حزب الله عراق و نیز سخنگوی رسمی عصائب اهل حق خواستار بسته شدن سفارت امریکا در عراق و اخراج سفیر به علت توطئه علیه نیروهای حشد الشعبی شدند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا