سیاسی

پررنگ شدن مرزبندی های داخلی در آستانه نشست مجمع عمومی حزب الدعوه

یک چهره نزدیک به حزب الدعوه تأکید کرد که چهار حلقه داخلی حزب الدعوه در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی حزب به شدت فعال شده اند.

میدل ایست نیوز: پس از چندین بار تعویق و حتی تردید در امکان برگزاری، نشست مجمع عمومی حزب الدعوه قرار است روزهای 12 – 13 ژوئیه (پنجشنبه و جمعه هفته جاری) در کربلا برگزار شود.

اما نهایی شدن زمان و مکان برگزاری به معنای پایان اختلافات و موانع برگزاری آن نیست، براساس اخبار منتشرشده 55 عضو حزب از طایفه شبک ها به علت آنچه بی عدالتی در حق خود ازسوی کمیته برگزارکننده خوانده اند استعفای خود را علنی کردند.

به نظر می آید اعضای حزب در استان ذی قار هم مشکل مشابهی دارند و منابع مطلع خبر داده اند که کمیته برگزارکننده «به علل نامعلوم» به برخی چهره های حزبی اجازه حضور در این مجمع را نداده اند، موضوعی که مایه نارضایتی بسیاری از چهره های شاخص حزب الدعوه شده است.

این وضعیت باعث شده این مجمع با تنش و دلخوری آغاز شود و برخی منابع نزدیک به حزب تأکید کرده اند که این وضعیت بر نتایج مجمع عمومی تأثیر خواهد نهاد.

«علی طاهر الحمود»، استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه بغداد، درباره اختلافات برسر حضور یا عدم حضور در این نشست گفت که حزب الدعوه یک کمیته انضباطی دارد که وظیفه آن بررسی عملکرد اعضاست و کسانی که پرونده شان در این کمیته در حال بررسی است براساس قوانین تشکیلاتی در مجمع عمومی دعوت نمی شوند.

او افزود که احتمالا حدود 380 عضو در این مجمع شرکت کنند که 45 درصد آنها سابقه حضور در مجمع عمومی را نداشته اند.

به گفته الحمود، اختلاف نظر اصلی در این نشست آن است که شورای رهبری حزب نتوانسته به موجب آیین نامه داخلی کمیته تدارکاتی را تعیین کند در حالی که طبق این آیین نامه باید این کمیته مدیریت جلسه را بر عهده داشته باشد.

او خبر منتشرشده درباره استعفای 55 عضو حزب از طایفه شبک را هم بی اساس دانست و گفت که بصره که پایتخت حزب شمرده می شود 39 عضو در حزب دارد.

الحمود همچنین از چهار حلقه درون حزب خبر داد که در نتیجه بن بست های مکرر در تشکیل مجمع عمومی به خصوص اختلاف محور المالکی با العبادی ایجاد شده است.

او گفت که این چهار حلقه را اعضای بلندپایه حزب تشکیل داده اند و آغاز آن با گروه های واتس آپ بوده است، اما بعد نشست هایی در نجف و کربلا و بصره هم برگزار کرده اند و شامل حلقه های کربلا، میامین، اروپا، اعضای شاخص (نخبه) می شود که همه اهداف اصلاحی دارند و می کوشند ارزش های حزب و مسیر آن را به اعضا یادآوری کنند.

به گفته این استاد دانشگاه حلقه اروپا با 35 عضو از همه مهم تر است چون نگاه اصلاحی جامع تری دارد و یکی از اصلی ترین بحث هایش عدم مشروعیت شورای رهبری فعلی به علت ناتوانی از برگزاری نشست مجمع عمومی است.

او پیش بینی کرد که سه سناریو درباره نتایج این مجمع محتمل است: نخست توافق بر تغییر کامل شورای رهبری و تعیین شورای تازه؛ دوم توافق بر تمدید دبیر کلی نوری المالکی تا انتخابات آینده استانداری ها؛ سوم ماندن بخشی از شورای رهبری به دست نوری المالکی. او افزود که همه اعضای شورای رهبری اتفاق نظر دارند که بار دیگر برای این سمت نامزد نشوند تا جوانان بتوانند وارد رده های بالای حزب شوند.

پیش از این حیدر العبادی، که گفته می شود شاخه ای خاص در حزب را هدایت می کند، از همه سمت های حزبی خود استعفا داد و خواستار بازنگری انتقادی و نوسازی گفتمان و ساختار حزب الدعوه و سرزنده کردن آن با طرح های متناسب با تحولات کشور و دمیدن روح تازه ای در همه مناصب حزبی به طور خاص در شورای رهبری آن شد.

پیش از این یک منبع آگاه از درون حزب الدعوه به پایگاه عراقی «العالم الجدید» خبر داد که العبادی در تفاهمات تازه ای با گروهی از سران حزب الدعوه که به «محور کربلا» شهرت دارند و شامل «علی الادیب»، «طارق نجم»، «عبدالحلیم الزهیری»، «صادق الرکابی»، و «علی العلاق» می شود تصمیم گرفته که خط موسوم به «محور العبادی» را منحل کند و تصمیمات تازه ای در حزب گرفته شود.

این منبع گفته که همه این سران در برابر خط «نوری المالکی»، دبیر کل فعلی حزب الدعوه، قرار گرفته اند که ازجانب تهران و حزب الله لبنان حمایت می شود و آنها او را از چهره های «محور مقاومت» می دانند. المالکی درون حزب نیز هوادارانی دارد که به شدت مخالف انصراف وی از نامزدی دوباره برای دبیر کلی حزب هستند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا