سیاسی

جزئیاتی تازه از مذاکرات نشست امنیتی اسرائیل

رسانه های اسرائیلی خبر داده اند که شرط امریکا و اسرائیل برای همراهی در راه حل سیاسی سوریه، کاهش نفوذ ایران در سوریه و عراق و لبنان بوده است.

میدل ایست نیوز: کانال 13 تلویزیون اسرائیل طی گزارشی خبر داد که شرط های امریکا و اسرائیل برای موافقت با راه حل سیاسی در سوریه علاوه بر خروج نیروهای ایرانی از سوریه، شامل خروج این نیروها از عراق و لبنان هم شده است.

در این گزارش آمده که در نشست مشاوران امنیت ملی اسرائیل و روسیه و امریکا در قدس که ماه گذشته میلادی برگزار شد واشنگتن و تل آویو خواستار پایان دادن به حضور نظامی ایران در عراق و تضمین تهران به توقف فعالیت هایش برای تقویت توان نظامی حزب الله در لبنان شده اند.

این کانال توضیح نداده که مسکو با چه سازوکاری می توان چنین تضمیناتی به تل آویو و واشنگتن بدهد، اما می توان حدس زد که این سازوکار حمایت روسیه از قطع نامه هایی در سازمان ملل درباره کاهش نفوذ نظامی ایران در عراق و لبنان باشد.

هرچند سقف این مطالبات بالا به نظر می آید، امریکا و اسرائیل بر نیاز روسیه به همراهی آنها جهت آرام کردن اوضاع در سوریه و استفاده از نفوذ امریکا در کشورهای عربی برای ورود به پروژه های بازسازی این کشور امید بسته اند.

در این راستا، به نظر می آید که دستورالعمل «عادل عبدالمهدی» برای کنترل نیروهای حشد الشعبی بخشی از فشارهای امریکا برای کاهش نفوذ ایران در عراق باشد.

اسرائیل هم که حزب الله را تهدیدی استراتژیک برای خود می‌داند، بابت افزایش نفوذ نظامی ایران در عراق به‌شدت نگران است. رسانه‌های اسرائیلی چندی پیش خبر دادند که دستگاه امنیت اسرائیل فعالیت های خود در عراق را برای رصد کردن نفوذ ایران به‌شدت افزایش داده است چون نگران تبدیل شدن غرب عراق به تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا