سرخط خبرهاسیاسی

یک وزیر عراقی خبر داد: تضمین هایی که عبدالمهدی در تهران گرفته است

یک وزیر عراقی تأکید کرد که «عادل عبدالمهدی» در تهران درباره کمک به اجرای دستورالعمل بازسازی ساختار حشد الشعبی تضمین گرفته است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه عراقی خبر داد که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در سفر به تهران تضمین هایی در بالاترین سطح از مقامات ایرانی درباره وارد نکردن عراق در تنش ها با ایالات متحده و حفظ امنیت عراق دریافت کرده است.

عبدالمهدی که روز دوشنبه طی سفری از پیش اعلام نشده سفری چند ساعته به تهران داشت با «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران، دیدار کرد. در این سفر چند وزیر ازجمله وزرای کشور و دارایی و نفت و حمل و نقل و مشاور امنیت ملی عراق و چند مقام نظامی در دفتر نخست وزیر عراق او را همراهی می کردند.

یک وزیر عراقی به «العربی الجدید» گفت که عبدالمهدی در این سفر از ایران تضمین گرفته که پای عراق را به تنش هایش با ایالات متحده نکشاند و شرایط شکننده امنیتی عراق را درک کند.

این وزیر عراقی تأکید کرد که ایران به نخست وزیر عراق وعده داده که در بستن پرونده گروه های مسلحی که از اجرای دستورالعمل نخست وزیر عراق درباره اصلاح ساختار حشد الشعبی طفره می روند به عراق کمک کند و دفاتر و ذخایر تسلیحاتی آنها را به سلطه دولت عراق درآورند.

این مقام همچنین افزوده که این سفر در تأکید بر تصمیمات عراق برای کنترل حمل سلاح و انحصار آن به دست دولت و مهار تحرکات برخی گروه های مسلح و همچنین مسائلی مانند امنیت مرزها و قاچاق مواد مخدر و موضوع ترسیم مرزها به خصوص در شط العرب و لایروبی این رودخانه دستاوردهای مهمی داشته است.

این وزیر درباره طرح عراق برای کاهش تنش میان ایران و امریکا گفت که چند کشور منطقه و اروپا به طور خاص فرانسه و عمان در این زمینه در حال فعالیت های جدی هستند که در این زمینه با عراق هم هماهنگ اند، «اما این سفر بیش از هرچیز درباره پرونده های دوجانبه بود».

برخی منابع دیگر خبر داده اند که عبدالمهدی در این سفر حامل پیام انگلستان به ایران در پی توقیف نفتکش انگلستان در تنگه هرمز بوده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا