اقتصادیسرخط خبرها

مذاکرات مصر و اردن برای افتتاح شهرک صنعتی لجستیک در نزدیکی مرز عراق و سوریه

این شهرک صنعتی در فضایی به وسعت 150 هكتار با همکاری مصر و اردن ساخته می شود.

میدل ایست نیوز: هیئتی  از فعالان اقتصادی مصر اواخر ماه جاری میلادی به اردن سفر می کند تا برای تأسیس مرکز لجستیک مشترک در شهر صنعتی مفرق در نزدیک مرز اردن و سوریه و در مسیر جاده بین المللی اردن که این کشور را به سوریه و عراق و عربستان متصل می کند مذاکره کند.

این سفر چهار ماه پس از نشست سه جانبه سران مصر ـ اردن ـ عراق در قاهره برگزار می شود. در بیانیه پایانی این نشست بر حمایت کامل از دولت عراق در تکمیل مسیر بازسازی کشور و توافق سه کشور بر تقویت همکاری در مناطق صنعتی و زیرساخت ها و افزایش مبادلات تجاری تأکید کردند.

«احمد الوکیل»، رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی مصر، گفت که با «نائل الکباریتی»، رئیس اتاق بازرگانی اردن، بر انجام این دیدار در 28 ژوئیه به توافق رسیده است. او در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این پروژه اجرای توافق رئیس جمهور مصر و نخست وزیر عراق و پادشاه اردن در نشست سه جانبه قاهره بوده است.

در این بیانیه اعلام شده که الوکیل به همراه هیئتی از مهندسان و مستشاران لجستیک از موقعیت پیشنهادی ساخت این پروژه و نقشه های طراحی شده برای آن بازدید خواهد کرد.

این مرکز لجستیک قرار است در فضایی به وسعت 150 هكتار با همه امکانات لازم در چند فاز ساخته شود و 40 درصد این فضا برای راه ها و خدمات و اتاق های انتظار و 40 درصد برای انبار و 20 درصد ساختمان تقسیم شده است.

«ابراهیم العربی» نایب رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی مصر، به «ایندیپندنت عربی» گفت که برآوردهای اولیه نشان می دهد که پروژه جهشی بزرگ در صادرات مصر و تقویت بازارهای اردن و عراق انجام خواهد داد.

او گفت که این مرکز به لحاظ جغرافیایی در وضعیت بسیار ممتازی قرار دارد چون در مرز عراق و سوریه است و کمکی بزرگ به پروژه های بازسازی عراق و سوریه خواهد بود.

به العربی این شهرک صنعتی قرار نیست فقط مصالح ساختمانی تولید کند بلکه شامل انواع و اقسام تولیدات خواهد بود.

«احمد عنتر»، رئیس مرکز نمایندگی تجاری مصر، نیز تأکید کرد که دولت دستورات جدی برای تقویت روابط اقتصادی مصر با اردن و عراق و سوریه صادر کرده و این به علت امکانات گسترده اقتصادی و طبیعی و بشری این کشورهاست و ازجمله شامل انتقال سریع و آسان مواد خام و کالاها و افراد و خدمات می شود.

او گفت که این پروژه از سال 2018 بررسی شده است و افزود که در سال 2017 حجم مبادلات تجاری مصر و اردن 614 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2016 بیش از 23 میلیارد دلار افزایش یافته است.

افزایش روابط اقتصادی مصر و اردن از اوایل سال جاری میلادی در پی دیدار وزیر سرمایه گذاری مصر با چند شرکت اردنی و دعوت از آنها برای سرمایه گذاری در مصر شدت گرفته است. سرمایه گذاری های مصر در اردن حدود یک میلیارد دلار و سرمایه گذاری های اردن در مصر حدود 600 میلیون دلار است.

اردن با عراق نیز توافق نامه های اقتصادی مهمی امضا کرده که از جمله شامل معافیت گمرکی برای مجموعه بزرگی از محصولات می شود. نخست وزیران عراق و اردن در ماه فوریه با حضور در گذرگاه مرزی طریبیل آن را راه اندازی کردند.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا