سرخط خبرهاسیاسی

توافق گروه‌های سیاسی عراقی بر سر انتخاب افراد حائز کرسی پارلمانی به معاونت ریاست جمهوری

منبعی آگاه در پارلمان عراق اعلام کرد فراکسیون‌های سیاسی بر سر این موضوع به اتفاق‌نظر رسیده‌اند که پست معاونت ریاست جمهوری از میان کسانی انتخاب شود که در انتخابات اخیر به کرسی پارلمان دست پیدا کرده اند.

میدل ایست نیوز: منبعی آگاه در پارلمان عراق اعلام کرد فراکسیون‌های سیاسی بر سر این موضوع به اتفاق‌نظر رسیده‌اند که پست معاونت ریاست جمهوری فارغ از آنکه یک نفر یا بیشتر باشد، از میان کسانی انتخاب شود که در انتخابات اخیر به کرسی پارلمان دست پیدا کرده اند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق، تحرکات و فشارهای سیاسی خود برای دستیابی به مقام معاونت رئیس جمهور را شدت بخشیده است.

افزایش تلاش های المالکی برای رسیدن به این مقام همزمان با تصمیم مجلس عراق برای اقدام قانونی علیه نمایندگانی است که تحلیف را به جا نیاورده اند و احتمالا این اقدام قانونی شامل کنار گذاشتن آنها از نمایندگی مجلس باشد.

یک نماینده مجلس از ائتلاف «اصلاح و سازندگی» گفت که المالکی اخیرا دیدار های متعددی و تماس های مستقیم یا باواسطه با رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق داشته تا به پست معاونت رئیس جمهور دست یابد.

به گفته ناظران نگرانی اصلی المالکی آن است که با لغو نمایندگی اش در مجلس، مصونیت قضایی او هم لغو شود که در این صورت احتمال دارد که بسیاری از پرونده های فساد وی و نیز موضوع کوتاهی او در ماجرای سقوط موصل به دست داعش در زمانی که وی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بود به جریان افتد.

همچنین بخوانید

چهره‌های قدیم عراقی به دنبال پست برای مصونیت سیاسی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا