اجتماعی

وضعیت کتابخانه ها در عراق

مردم عراق جزو اولین ملت هایی هستند که کتابخانه ها را تاسیس کردند.

میدل ایست نیوز: وبگاه النبأ می نویسد کتابخانه، موسسه ای علمی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است و از نشانه های اصلی پیشرفت تمدن و فرهنگ ملت ها ی جهان محسوب می شود و در طول دوران های مختلف پیشرفت کرده و در برخی دوره ها به شکوفایی رسیده است و در برخی دیگر دچار افول شده است.

مطالعه، غذای فکر و لذت روح است و انسان به وسیله آن، دانش و ادراک خود را وسعت می بخشد و توانایی ها و مهارت های خود را افزایش می دهد و آن معیار پیشرفت و ترقی ملت هاست و مطالعه، پدیده ای اصیل در تمدن بین النهرین است و مردم عراق تاریخی درخشان و سرشار از علم و دانش را دارا هستند و آنها اولین ملت هایی هستند که کتابخانه ها را تاسیس کردند و به مطالعه و پژوهش علمی تشویق کردند و این مسئله با تاسیس اولین کتابخانه جهان یعنی کتابخانه آشور بانیپال در قرن هفتم پیش از میلاد در عراق قابل مشاهده است.

این کتابخانه شامل هزاران لوح گلی و متن هایی به زبان اکدی بود که پادشاه آنها را از کاخ های سلطنتی اجداد خود جمع آوری کرده و حجم بسیاری را بر آن افزوده بود.

در زمان حکومت مامون عباسی بغداد با بیت الحکمه مرکز علمی و ادبی جهان بود و اموال بسیاری برای آن هزینه شده بود تا درهایش را به روی جویندگان علم و دانش بگشاید.

جاحظ مردم عراق را در علاقه به مطالعه این چنین وصف می کند: عشق و شیفتگی مردم عراق به مطالعه مانند شیری است که طعمه خود را شکار می کند.

تجربه کتابخانه های عمومی و کتابخانه های مدارس در طول دهه های 60 و 70 قرن گذشته بسیار موفق بوده است، به گونه ای که باعث بالا بردن سطح فرهنگی و ادبی و علمی شهروند عراقی شد و در نتیجه آن، نسلی با اندیشه رشد یافته و فرهنگ و ذوق بالا تربیت شدند.

بایستی از امکانات موجود استفاده کرد و با توجه به این که  از سال 2008 کتاب های جدیدی در اختیار کتابخانه ها قرار داده نشده است، این کتابخانه ها ی عمومی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مفید نیست ولی بی تردید می تواند برای کودکان و دانش آموزان پایه ابتدایی و متوسطه مفید باشد و این گروه سنی نسل جدید را تشکیل می دهند که بایستی مورد توجه قرار بگیرند.

به نوشته وبگاه خبری اولترا عراق، جوانان داوطلب، باشگاه کتاب بغداد را تاسیس کرده اند.

در گفتگوی اولترا عراق درباره کتابخانه ها با «رغد قاسم»، موسس باشگاه، وی گفت کتابخانه های عمومی در عراق بسیار است و تنها در بغداد بیش از بیست کتابخانه عمومی وجود دارد واین کتابخانه ها در اوج فعالیت خود بودند ولی در حال حاضر به جز برخی فعالیت های اندک و استثنا، تقریبا غیر فعال اند.

قاسم علت اصلی کم رنگ شدن نقش کتابخانه ها را بی توجهی و اهمال دولت می داند، چنانکه کتابخانه ها، کتاب های جدیدی دریافت نمی کنند و حاوی همان کتاب های قدیمی اند که قدمتشان به ده ها سال پیش بازمی گردد.

قاسم از قول یکی از مدیران کتابخانه های عمومی بغداد نقل می کند که از سال 2003 تنها 100 جلد کتاب از دولت دریافت کرده است و افزود این امری عجیب است، چراکه وزارت فرهنگ سالانه چندین برابر این تعداد کتاب را چاپ می کند.

رغد قاسم افزود بی توجهی دولت تنها به عدم اعطای کتاب محدود نمی شود، چنانکه کتابخانه ها ظاهر نازیبایی دارند، به جز موارد نادر فاقد تابلوهای مناسب هستند و مردم مناطقی که کتابخانه ها در آنها قرار دارند از مکانشان آگاه نیستند، چراکه هیچ نشانه ای دال بر وجود آنها نیست.

باغچه ها رها شده و برخی از کتابخانه ها به ویژه در فصل تابستان از قطعی مداوم برق رنج می برند که باعث عدم ترغیب مطالعه کنندگان به حضور دراین مکان ها و گذراندن وقت برای مطالعه در آنها می شود.

بیشتر مکان های فرهنگی اصیل در عراق، آشکارا مورد بی توجهی قرار می گیرند.

برخی از آنها به علت وضعیت متغیر آب و هوا و عدم نوسازی از بین می روند، علاوه بر اینکه این مکان ها به منابع اقتصادی برخی از احزاب و صاحبان قدرت تبدیل شده اند.

وبگاه المدی می نویسد کتابخانه های عمومی از عوامل مهمی هستند که به گسترش دانش و آگاهی در میان جامعه برای بالا بردن سطح فرهنگی مردم کمک می کنند و بهره دولت از آنها در زمینه مالی نیست بلکه در پرورش نسلی با فرهنگ و تحصیل کرده و توانا در کار و فعالیت در جامعه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا