خبر اولسیاسی

ادامه مجادلات بر سر مصوبه توزیع حوزه های انتخاباتی در عراق/ جدی شدن احتمال لغو مصوبه

برخی از نمایندگان مجلس تأکید می کنند که این اختلافات باعث می شود که دولت نتواند انتخابات را در موعد تعیین شده برگزار کند.

میدل ایست نیوز: مجادلات در مجلس عراق بر سر مصوبه روز شنبه درباره نحوه تقسیم حوزه های انتخاباتی شدت گرفته و  50 نماینده می کوشند که به این طرح رسما اعتراض کنند.

این در حالی است که برخی از دیگر نمایندگان مجلس تأکید می کنند که این اختلافات باعث می شود که دولت نتواند انتخابات را در موعد تعیین شده برگزار کند.

«رشید العزاوی»، عضو کمیسیون حقوقی مجلس عراق، تأکید کرد که 50 نماینده مجلس به صورت رسمی اعتراض خود را به مصوبه روز شنبه اعلام کرده اند و افزود که این اعتراض امروز (دوشنبه) در هیئت رئیسه مطرح می شود و هدف از آن رأی گیری مجدد درباره این مصوبه است.

منابع پارلمانی از رایزنی های گسترده درون کمیسیون حقوقی مجلس و میان تشکل های سیاسی برای کاهش مجادلات در این باره خبر می دهند و تأکید می کنند که آنان علل گوناگونی برای اعتراض دارند، ازجمله اینکه حوزه های انتخاباتی به نحوه ای که در این قانون تعیین شده حد و مرزهای مشخص جغرافیایی ندارد و این باعث تداخل حوزه ها می شود، ضمن اینکه راه را برای تبدیل برخی حوزه های انتخاباتی به حوزه های نفوذ سیاسی و عشایری باز می کند.

این منابع افزوده اند که مخالفان این مصوبه در حال افزایش اند و احتمالا در جلسه امروز (دوشنبه 12 اکتبر) این مصوبه لغو شود.

«بهاء النوری»، سخنگوی ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) نسبت به تأخیر انتخابات که  قرار است در 6 ژوئن 2021 برگزار شود هشدار داد و تأکید کرد که این نحوه توزیع حوزه ها باعث می شود که تشکل های سیاسی کوچک و افراد مستقل هیچ سهمی در انتخابات نداشته باشند.

او گفت که ائتلاف وی از تعیین هر استان به عنوان یک حوزه انتخاباتی حمایت می کند و افزود که نیروهای سیاسی همچنان در حال مذاکره برای توافق درباره نحوه توزیع حوزه های انتخاباتی هستند.

روز شنبه مجلس نمایندگان عراق به موضوع جنجال برانگیز تعدیل قانون تقسیم حوزه های انتخاباتی استان ها در سراسر کشور رأی داد.

براساس بیانیه دفتر اطلاع رسانی مجلس عراق، نمایندگان مجلس در این جلسه به پیشنهاد کمیسیون حقوقی مجلس عراق درباره نحوه تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی هر استان رأی داد.

به موجب این مصوبه، هر استان عراق به حوزه های انتخاباتی برابر با تعداد سهمیه خاص کرسی های زنان آن استان تقسیم می شود.

براین اساس مثلا اگر سهم خاص کرسی های زنان در یک استان 6 کرسی باشد، این استان به 6 حوزه انتخاباتی تقسیم می شود.

موضوع حوزه های انتخاباتی از موضوعات بسیار اختلاف برانگیز میان نیروهای سیاسی عراق است که تاکنون چند بار از توافق بر سر آن بازمانده و جلسه مجلس برای رأی گیری درباره آن را بی نتیجه گذاشتند.

رسانه های عراق همچنین خبر دادند که بعد از تصویب این پیشنهاد، نمایندگان ائتلاف های فتح و دولت قانون و حزب اسلامی کرد و برخی نمایندگان استان نینوا در اعتراض از صحن مجلس خارج شده و جلسه را از رسمیت انداختند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا