خبر اولسیاسی

برهم صالح: به رغم ملاحظات قانون انتخابات را تأیید می کنم

برهم صالح گفت که با تأیید این قانون دولت موظف است که برای تحقق لوازم اجرای انتخابات پیش از موعد شفاف و عادلانه از جمله ثبت نام هوشمند تسریع کند.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، پس از تأیید نهایی قانون انتخابات بر اهمیت هماهنگی کامل نهاد مجری انتخابات با سازمان ملل تأکید کرد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت امضای نهایی و ابلاغ قانون انتخابات تأکید کرد که این قانون را علی‌رغم برخی ملاحظاتی که به آن وارد می‌داند به موجب تعهد قانونی خود تأیید کرده تا مقدمه برگزاری انتخاباتی شفاف باشد.

برهم صالح تأکید کرد که تصویب این قانون پس از مجادلات سیاسی طولانی انجام شد و اصلاح قانون انتخابات یک مطالبه ملی برای تأمین حق ملت عراق در انتخاب نمایندگانشان به دور از فشارها و باج‌خواهی‌ها و سرقت آرا بود.

او افزود که به ملاحظات مطرح شده درباره مصوبه مجلس اذعان دارد و مطمئن است که این قانون همه آنچه را که خواست ما بوده تحقق نمی‌بخشد اما در عین حال گامی به جلو و سنگ بنای اساسی برای اصلاح است و اعتبار ملت به عنوان منبع اصلی مشروعیت حکومت و تحقق اراده آزاد ملت عراق برای شکل گیری حکومتی شایسته و خادم آنان را تأکید می‌کند.

برهم صالح افزود که بعد از تصویب و تأیید این قانون دولت موظف است که برای تحقق لوازم اجرای انتخابات پیش از موعد شفاف و عادلانه از جمله ثبت نام هوشمند تسریع کند و تلاش کند که هماهنگی جدی و اثرگذار میان کمیساریای عالی مستقل انتخابات و سازمان ملل انجام شود و نظارت‌های لازم برای تضمین شفافیت روند انتخابات صورت بگیرد.

صالح ادامه داد که تردیدها و نقض‌هایی که به انتخابات سابق وارد شد عامل اصلی کاهش اقبال عمومی به انتخابات بود و اعتماد آنان به کل نظام سیاسی کشور را کاهش داد.

او افزود که فساد مالی و انتخاباتی با یکدیگر شریک و همراه هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند و مسالمت اجتماعی و اقتصادی در عراق را تهدید می‌کنند.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که ملت عراق حق دارند که از نعمت‌های فراوان کشورشان بهره‌مند باشند و زندگی آزاد و کریمانه داشته باشند و این بدون ساخت حکومت مقتدری که نماینده همه طیف‌های ملت عراق باشد و برای آنان زندگی امن و آرام تأمین کند ممکن نیست.

وی افزود که عراق در آستانه مرحله‌ای حساس و سرنوشت‌سازی در تاریخ جدید خود است و همه اعم از نیروهای سیاسی و اجتماعی دربرابر مسئولیتی ملی برای ساخت نسل سیاسی تازه‌ای که مسئولیت تکمیل پروژه اصلاحی را بر عهده بگیرد هستند تا بدین ترتیب حق خون‌های پاکی که در راه اصلاح و تغییر ریخته شد ادا شود.

او گفت که ملت عراق رنج‌های بسیار کشیده‌اند و رنج‌های آنان ادامه دارد و باید فضای سیاسی مطلوب برای پایان دادن به این رنج‌ها و تقحق عدالت در انتخاب حکومتی که ضامن حاکمیت ارضی و اقتدار نهادهای کشور باشد ایجاد شود و این آن چیزی است که از این قانون انتخابات انتظار می‌رود.

او ابراز امیدواری کرد که این قانون بتواند حق انتخاب را به بخش عظیمی از مردم به دور از تقلب و سرقت اموال مردم بدهد.

رئیس جمهور عراق عصر امروز (پنجشنبه 5 نوامبر) مصوبه مجلس عراق درباره قانون انتخابات و ازجمله تقسیم حوزه‌های انتخاباتی را تأیید کرد.

منبع
دفتر رئیس جمهور عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا