خبر اولدسته‌بندی نشدهسرخط خبرهاسیاسی

چالشی جدید در تفاهمات مالی میان بغداد و اربیل

علی‌رغم تصویب بودجه عراق در اواخر ماه مارس گذشته در پارلمان، سهم اقلیم اقلیم کردستان تاکنون پرداخت نشده و هیات دو طرف همچنان در حال رایزنی بر سر موارد اختلافی هستند.

میدل ایست نیوز: علیرغم تصویب بودجه عراق در اواخر ماه مارس گذشته در پارلمان، بخش مربوط به پرداخت سهم اقلیم کردستان تاکنون اجرایی نشده است و هیات اقلیم به مذاکرات خود با مقامات دولت مرکزی برای دستیابی به تفاهمی به منظور پایان دادن به اختلافات ادامه می دهد.

به گفته مسئولان دولت فدرال، علت عدم پرداخت سهم اقلیم از بودجه به عقب‌نشینی و عدم همکاری دولت اقلیم کردستان در شماری از پرونده‌ها از جمله موضوع احصاء میدانی شمار کلی کارمندان در اقلیم باز می گردد که پیش از رای‌گیری بر سر آن تفاهم و توافق شده بود.

دولت مرکزی عراق همواره نسبت به آمار واقعی کارمندان اقلیم کردستان که بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر عنوان می شود، تردید دارد و معتقد است در پرونده شمار واقعی کارمندان فساد وجود دارد و باید این پرونده مورد بازبینی قرار گیرد و اربیل باید درآمدهای نفتی را به دولت فدرال تحویل دهد.

در همین رابطه، منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند: پارلمان در بغداد به دولت اعمال فشار می کند که اقلیم کردستان پیش از دریافت سهم بیش از 11 تریلیون دیناری خود از بودجه باید به تعهدات و توافقات به دست آمده عمل کند.

«محمد الصیهود»، نماینده پارلمان عراق در این باره گفت: مذاکرات جاری در بغداد میان هیات دولت اقلیم و دولت فدرال تاکنون واقع‌بینانه و راضی کننده نبود0

الصیهود افزود: دولت اقلیم کردستان همچنان مخالفت تحویل درآمدهای نفتی به دولت مرکزی و اعلام شمار کارمندان است و در عین حال خواهان سهم کامل خود از بودجه فدرال است.

این نماینده پارلمان عراق گفت: اقلیم کردستان روزانه بیش از 600 هزار بشکه بدون مشورت با دولت فدرال صادر می کند و برخلاف همه توافقات، اربیل از سال 2014 میلادی تاکنون درآمدهای نفتی را به بغداد تحویل نداده است.

از سوی دیگر، «احمد الصفار»، دبیر کمیسیون امور مالی پارلمان عراق گفت: دو طرف پیشتر توافق کردند که دولت فدرال ماهانه درآمد حاصل از فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت اقلیم را بر اساس قیمت اعلامی شرکت سومو از حساب اربیل کم کند همچنین اقلیم کردستان باید 50 درصد از درآمدهای غیرنفتی خود را تحویل بغداد دهد تا از سهم خود از بودجه فدرال برخوردار شود.

«نجیبه نجیب»، عضو پیشین کمیسیون امور مالی پارلمان عراق هم اظهار داشت: مذاکرات جاری میان بغداد و اربیل به نتایج مثبتی رسیده است اما با وجود اینکه تقریبا نیمی از سال سپری شده است، هیچ مبلغی به اربیل ارسال نشده است.

«کفاح محمود»، مشاور سابق رئیس اقلیم کردستان هم اظهار داشت: آنچه که اکنون در جریان است، اعتراضات دولتی به برخی از بندهای بودجه است و ارتباطی به سهم اقلیم کردستان ندارد و معتقدم این، دلیل تاخیر در ارسال مطالبات مالی اقلیم است.

وی گفت: دولت اقلیم کردستان خواهان پایان دادن به جار و جنجال درخصوص بودجه است به همین خاطر هیاتی برای مذاکره با بغداد ارسال کرده است.

محمود در پایان اظهار داشت: مذاکرات به مراحل پیشرفته ای رسیده است و انتظار می رود که مطالبات مالی اقلیم طی روزهای آتی ارسال شود زیرا عدم ارسال آن به معنای عدم اجرای بودجه و ورود به دالاتی جدید از چالش‌ها میان بغدادو اربیل است به ویژه که عراق در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا