خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

گریفیتس: طرفین درگیر در یمن نتوانستند به توافقی برسند

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در آخرین گزارش خود در شورای امنیت تأکید کرد که طرفین درگیر در یمن هنوز نتوانسته‌اند اختلافاتشان را پشت سر گذارند.

میدل ایست نیوز: «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن، در آخرین گزارش خود در شورای امنیت تأکید کرد که طرفین درگیر در یمن هنوز نتوانسته اند اختلافاتشان را پشت سر گذارند.

او که دوره فعالیتش پایان یافته و تلاش‌ها برای معرفی جانشین وی آغاز شده، در گزارش خود در شورای امنیت تأکید کرد که یمن نیازمند یک روند سیاسی و حل‌وفصل امور به نحوی است که همه در آن حضور داشته باشند و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های جاری به‌خصوص ازجانب عمان برای حل این نزاع به نتیجه برسد.

گریفیتس گفت که طرف‌های درگیر در یمن نتوانسته‌اند به توافقی برسند و گره اصلی در آن است که انصارالله بر ضرورت رسیدن به توافقی جداگانه برای بازگشایی بنادر و فرودگاه به عنوان پیش‌شرط آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی تأکید می‌کند اما طرف مقابل خواستار آن است که این بازگشایی‌ها با آتش‌بس هم‌زمان باشد.

او تأکید کرد که ارزش و اهمیت انسانی آتش‌بس بر کسی پوشیده نیست و باعث می‌شود که مسیرهای حیاتی در یمن ازجمله در مأرب و تعز باز شود و افزود که ادامه بسته بودن فرودگاه صنعا و محدودیت‌های شدید بر ورود مشتقات نفتی از بندر حدیده هیچ توجیهی ندارد و باید فورا فکری برای این موضوع کرد.

گریفیتس گفت که جنگ موجب افزایش شکاف در جنوب یمن شده و باید از «شراکت حاصل میان حکومت مورد حمایت عربستان با شورای انتقالی جنوب بیشترین استفاده کرد» و افزود که تنها راه حل این بحران پایبند سران سیاسی به مذاکره و گفت‌وگوست.

او تأکید کرد که باید حل و فصل سیاسی مسئله یمن به نحوی باشد که منافع همه طرف‌ها در آن تأمین شود و در آن حقوق کسانی که از جنگ آسیب دیده‌اند و نه فقط کسانی که موجب شکل‌گیری و ادامه آن شده‌اند لحاظ شود.

گریفیتس هفته گذشته در آخرین سفر منطقه‌ای خود به تهران و کویت و صنعا و ریاض رفت و با مقامات این کشورها تحولات یمن را بررسی کرد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا